Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Hälsotrend ökar handeln med träningsartiklar

Publicerat måndag 7 november 2011 kl 07.34
"Marginalerna kommer att pressas"
(1:43 min)
Foto: Frida Hedberg/Scanpix.

Det råder en hälsotrend i landet och för sporthandeln innebär det bra tillväxtsiffror, men också tuffare konkurrens. Flertalet nya aktörer vill in på den lönsamma marknaden.

En av de nya aktörerna är Usports som nyligen öppnade sitt första varuhus i Malmö. Vd Kristoffer Ekelund berättar att deras koncept med stora sportvaruhus saknades i Sverige.

– Inom övrig detaljhandel så hade det utvecklats renodlade storformat-koncept, oavsett vilket segment man tittade på. Men inte inom sport och fritid. Vi tittade även utomlands, USA och Europa. Där såg vi att storformat inom sport fungerar alldeles utmärkt. Vi ansåg därför att det här kommer att fungera i Sverige också.

Det är både svenska och utländska aktörer som nu utmanar sportmarknaden genom att erbjuda kunderna stora sportvaruhus eller lågprisalternativ.

Att det sker just nu är inte konstigt, under de senaste fem åren har sporthandeln haft en genomsnittlig tillväxt på drygt 6 procent per år. Att motionera är populärt vilket bland annat märks genom rekordmånga vill delta olika långdistanslopp.

Men även om intresset hos kunderna stort så medför nya butiker en hårdare konkurrens. Jonas Arnberg, analytiker hos handelns utredningsinstitut, ser likheter med elektronikhandeln där priserna har pressats under de senaste tio åren.

– Det är inte lika akut i sporthandeln men marginalerna kommer att pressas. Om det leder till utslagning vet jag inte, men kanske kommer några aktörer att behöva stänga butiker i lägen där man får tuff konkurrens.

Jonas Arnberg tror att de nya aktörerna kommer att medföra mer valmöjligheter och lägre priser för kunderna. Hos Intersport som är en av landets största sportkjedjor tror man att det finns utrymme för fler aktörer.

– Hälsotrenden är väldigt stor och våra kunder efterfrågar våra produkter. Vi ser inte att marknaden är mättad, tvärt om, säger Claudia Nilsson, Informationsansvarig hos Intersport.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".