Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Skolverket vill ändra kritiserad snittbetygs-modell

Publicerat måndag 7 november 2011 kl 04.00
"Aldrig varit tänkt som en utväg för något misslyckande"
(2:04 min)
Arkivfoto: Jessica Gow/Scanpix.

Skolverket vill göra om sin kritiserade modell för att räkna ut det förväntade snittbetyget för svenska grundskolor. Modellen, Salsa, utgår från att skolor med många pojkar, invandrare och elever från familjer med låg utbildningsnivå, kommer att prestera sämre än snittet.

Salsa-modellen har kritiserats för att den legitimerar ett sätt att tänka på vissa elevgrupper som problematiska och nu vill Skolverket att göra om hela Salsa-modellen.

Vid Fittjaskolan i Botkyrka beräknas endast 36 procent av eleverna klara godkända betyg i alla ämne.

Rektor Susanna Åhs förstår inte hur man kan ha så låga förväntningar på hennes elever.

- Det är ett hån dels mot eleverna och deras kapacitet och kompetens, dels mot skolpersonalen och dels mot oss i skolledningen; att vi inte har högre förväntningar på oss än så, säger hon.

Enligt Skolverkets beräkningar skulle alltså bara 36 procent av eleverna på Fittjaskolan ha klarat godkända betyg i alla ämnen och det beror på att många av dem har invandrat till Sverige eller har föräldrar som invandrat och har låg utbildningsbakgrund.

I själva verket klarade 63 procent av eleverna godkända betyg år 2010.

Även om Salsa, som skolverkets beräkningsmodell heter, bara är ett teoretiskt mätinstrument sipprar tankesättet ner i skolan och sätter sig i både lärare och elever, enligt rektor Susanna Åhs.

Det finns en risk att Salsa-modellen leder till att man nöjer sig med sämre resultat trots att skolans uppdrag är att se till att alla elever är godkända, menar hon.

- Det har aldrig varit tänkt som en utväg för något misslyckande, säger Staffan Lund, ansvarig för Salsa vid Skolverket.

- Det har bara varit tänkt för att göra jämförelser meningsfulla och jämförbara; då ska man jämföra skolor som ser ungefär likadana ut, säger han

Flera Skolforskare menar att Salsa bidrar till att sänka förväntningarna på vissa elevgrupper och att det i sin tur kan bidra till sämre resultat.

Skolverket vill nu göra om Salsa-modellen för att i stället utgå ifrån faktiska provresultat istället för socialbakgrund. Det nya sättet att mäta kan bli verklighet tidigast 2014.

Fittjaskolans rektor Susanna Åhs hoppas att det ska bli så.

- Jag tycker att man ska utgå från de resultat som skolorna levererar, och höja ribban därifrån, säger hon.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.

Användarkommentarer

Nedanstående kommentarer kommer från användare och är inte en del av det redaktionella innehållet. I och med att du skickar in en kommentar bekräftar du också att du accepterar våra regler för kommentering
Du kan kommentera anonymt. Vill du inte uppge din e-post kan du därför skriva in en påhittad t ex ”intejag@example.com”

Visa fler
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".