Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Kinesiskt ja kan tvinga fram ett godkännande

Publicerat tisdag 8 november 2011 kl 06.13
"Tveksamt om tiden finns"
(2:19 min)
Pang Qinghua, vd för Youngman och Victor Muller, vd för Saab. Foto: Björn Larsson Rosvall/Scanpix

GM:s nej till Saabaffären med kinesiska bolagen Youngman och Pang Da kan ha förstört Saabs planer på att bli kinesiskt. Men hoppet finns att kinesiska näringsdepartementet NDRC ändå ska säga ja till Saabaffären och därmed mer eller mindre tvinga GM att också acceptera affären.

Men det finns frågetecken om NDRC kommer behandla affären i tid.

– Om Volvo och Geely bara behövde fyra månader för att få ett godkännande för sin affär, så betyder det inte att samma sak skulle gälla Saabköpet. Det är inte samma sak, jag tror att alla anser att Saab är ett köp förknippat med risker, säger Wu Yingqiu, vice chefredaktör på branschtidningen China Automotive News.

När Volvo blev kinesiskt tog det alltså fyra månader från att man hade ett bindande avtal med Geely till att NDRC godkände affären. Saab har inte ens något bindande avtal ännu och frågan är om man nu någonsin kommer att få det.

Redan innan GM satte ner foten i går har det spekulerats om att GM kan tvingas att acceptera Saabaffären, om de kinesiska myndigheterna säger ja. Det skulle kanske kunna vara Saabs hopp just nu. Men det är tveksamt om den tiden finns. En som är övertygad om att den inte finns är Bertel Schmitt. Han har varit verksam i fordonsindustrin i 30 år, bor i Kina och är en av huvudpersonerna bakom bloggen The truth about Cars.

– Saab behöver tid och pengar, och har inget. Ett NDRC-beslut kan ta en evighet och den som tror att de kommer att ta ett snabbt beslut behöver undersöka huvudet, säger Bertel Schmitt.

Det finns dessutom flera andra besvärande omständigheter för Saab. GM har avtal med Kinas största biltillverkare, Shanghai Automotive. Och Kinas femte största tillverkare, Beijing Automotive, tillverkar äldre Saabmodeller. SAIC och BAIC, två företag med goda myndighetskontakter som NDRC kommer att lyssna på.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".