Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Saabs öde i rekonstruktörens händer

Publicerat tisdag 8 november 2011 kl 15.45
Guy Lofalk, Saabs rekonstruktör. Foto: Scanpix.

Saabs öde ligger återigen i rekonstruktören Guy Lofalks händer. Det är han som när som helst kan begära att Saabs rekonstruktion ska avbrytas och just nu ser det ut som om Saabs rekonstruktionsplan har spruckit.

Enligt Saabs rekonstruktionsplan ska Saab år 2014 vara lönsamt och sälja över 130 000 bilar. Två år senare ska försäljningen ligga på kring 200 000 bilar. Det här ska ske tack vare Kinas växande bilmarknad och med hjälp av Saabs nya bilmodeller 9-4x och 9-5 Sport-Combi samt de existerande 9-3 och 9-5 modellerna.

Men med sitt besked, ett nej till Saabaffären, slår GM helt och hållet undan benen för Saab. Utan GM:s medgivande kan inte Saabs nya ägare tillverka några bilar eftersom GM äger tekniken.

Hoppet för Saab är att det trots alla odds kan finnas någon lösning: att GM kan låta sig övertygas eller om kanske kineserna kan tänka sig någon annan ägarlösning som GM kan acceptera.

Frågan är hur länge Guy Lofalk kan vänta. Till Reuters säger Lofalk i dag att GM:s besked inte ändrar något tills vidare. Enligt obekräftade uppgifter till Ekot har Saab även fått en del av den bryggfinansiering som kineserna utlovat. Så någon akut pengakris borde det inte vara, men likafullt har Saabs plan för långsiktig överlevnad i nuläget spruckit.

Hur man än vrider och vänder på Saabs situation så ser det allt annat än ljust ut. För även om bolagen på något sätt skulle hitta en lösning som tillfredsställer GM är det endast ett första hinder på vägen.

Ett annat hinder är kinesiska superdepartementet NDRC. Saabs förhoppning har varit att NDRC ska ge sitt godkännande den sista november, om tre veckor. NDRC har aldrig hanterat ett ärende så snabbt och just nu har de inte ens ett färdigt avtal att ta ställning till. Förhoppningsvis har Saab och kineserna haft bättre kontakt med NDRC än vad de haft med GM, och att det mesta av NDRC:s arbete i så fall är gjort.

Tiden är emot Saab, GM är emot Saab och ringdomaren har återigen början räkna. För vilken gång i ordningen ska jag vara osagt men det är tur att regeln om tekniskt knockout inte gäller för Saab.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".