Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Bristande stöd i skolan ger sänkta betyg

Uppdaterat torsdag 10 november 2011 kl 12.45
Publicerat torsdag 10 november 2011 kl 10.31
"Det känns nästan som barnmisshandel"
(1:14 min)
Anki Sandberg, Riksförbundet Attention. Foto: Amanda Hansell/Sveriges Radio

Många föräldrar till barn med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar uppger att deras barn inte får det stöd de behöver i skolan, vilket i många fall leder till sänkta betyg. Det visar en undersökning som Riksförbundet Attention gjort bland sina medlemmar.


Barnen får sänkt betyg, lär sig inte läsa och skriva och blir dessutom mobbade.

– Det känns ju orimligt. Det känns nästan som barnmisshandel att skicka elever som har autismstörning eller ADHD eller något annat till skolan, som inte kan hänga med eller som inte lär sig på samma sätt som de andra. De blir utanför, säger Anki Sandberg som är ordförande i Attention.

Attention är en intresseorganisation för människor med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar, till exempel ADHD, Aspbergers syndrom och språkstörningar.

931 medlemmar besvarade webbenkäten. Resultatet visar att det är stora skillnader mellan om skolor är bra eller dåliga på att ge elever det stöd de är i behov av.

Nästan 60 procent sa att skolornas insatser fungerat ganska bra eller mycket bra, medan drygt 40 procent tyckte att insatserna fungerat mindre bra eller dåligt.

Hälften av föräldrarna angav att bristerna i stödet medfört att barnen kommit efter i läsning och skrivning och släpade efter i andra ämnen. Nästan häften sa att barnen fått sänkt betyg på grund av uteblivet stöd.

Elevernas funktionsnedsättningar i kombination med att många skolor inte har tillräckliga kunskaper och resurser kan också skapa svåra sociala problem. En tredjedel av föräldrarna sa att barnen blev mobbade och en tredjedel svarade att barnen tvingats byta skola, på grund av bristerna.

Organisationen Attention har i flera år försökt att få ett möte med utbildningsminister Jan Björklund om hur elever ska få sitt stöd. De fick träffa en statssekreterare för några år sedan, berättar Anki Sandberg.

– Och Björklund själv, han vill inte träffa oss, han har inte tid med det.

Har ni bett om det många gånger?

– Ja, vi har bett om det flera gånger, både för att få ett möte och en intervju.

Vad har svaret blivit?

– Att han inte har tid, säger Anki Sandberg.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.

Användarkommentarer

Nedanstående kommentarer kommer från användare och är inte en del av det redaktionella innehållet. I och med att du skickar in en kommentar bekräftar du också att du accepterar våra regler för kommentering
Du kan kommentera anonymt. Vill du inte uppge din e-post kan du därför skriva in en påhittad t ex ”intejag@example.com”

Visa fler
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".