Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Färre reservdelar – mer konsumtionshets

Publicerat torsdag 10 november 2011 kl 10.40
"Jag tror ofta att det inte är fel på dem"
(2:58 min)

Nu för tiden är det allt svårare att få tag på reservdelar. Det kan ofta vara orsaken till att ganska nya saker hamnar på soptippen.

Alf Jagnell arbetar på Återvinningscentralen i Bromma i Stockholm och han ser ofta hur dyra saker med endast små fel slängs i containrarna.

– Vi får mest in tjock-tv men vi får redan in många platt-tv också. Jag tror ofta att det inte är fel på dem, det kanske bara är en lödning som är trasig, säger han.

På Återvinningscentralen i Bromma passerar runt 27 000 fordon under en månad. Det mesta är skräp och allmän bråte, men många saker är det inga större fel på, enligt Alf Jagnell.

– Om vi tittar här så har vi micovågsungnar, som säkert fungerar. Vi har badrumsvågar, dammsugare, espressobryggare.

Men fungerar de?

– Absolut. Vi har två kategorier av människor som kommer hit. Den ena kategorin ställer ned sakerna försiktigt, de skäms för att de slänger fungerande saker. Också har vi de som tycker att ingen annan ska få det utan deras saker utan slänger sina saker med full kraft så det går sönder så, säger han.

Frågan är om detaljhandeln har dragit ned på sina reservdelslager och helt inriktat sig på slit och släng. Själv har jag ett inte alltför gammalt träningsredskap som slutat fungera för att en liten del är utsliten, ett så kallat motståndsband. Men ett nytt band kan leverantören inte få fram.

– Modellen har utgått. Det bästa jag kan komma på är att du hör dig för på nätet för att se om någon har ett motståndsband som du kan köpa, säger leverantören.

Andres Appelqvist, VD på organisationen Elektronikbranschen, håller med om att reservdelarna blir allt ovanligare, men det handlar mycket om kundernas inställning – de köpa nytt och billigt. När reklamationsfristen gått ut efter tre år har det hunnit komma många nya produkter som gör att det inte är lönt att leta reservdelar.

– Det som hänt är att produkter blivit billigare precis som konsumenter kräver. Samtidigt har kostnaderna för att reparera gått upp i takt med ökade servicekostnader och serviceteknikerns löneutveckling. De är som vi andra och vill ha mer betalt, säger Anders Appelqvist.

Så reservdelar på väg att försvinna?

– Det är på väg att försvinna på billigare varor. Under 1 500 kronor är det inte lönt att reparera i dag.

Ute på återvinningscentralen går Alf Jagnell och tänker på hur det kunde vara.

– Min dröm om att utveckla det här stället är återbruket, att man har möjlighet att kunna plocka reservdelar. Men det finns problem för att kunna göra det, säger han.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".