Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

GM på väg att bli störst igen

Publicerat fredag 11 november 2011 kl 08.15
Toyota ligger långt ifrån toppnivåerna i produktionen
(1:39 min)

Tre år efter att amerikanska General Motors gick i konkurs och förstatligades är bolaget nu på väg att ta tillbaka förstaplatsen bland världens biltillverkare, och nästan allt på grund av japanska Toyota.

Det sker lika snabba skiften i toppen av bilindustrin som i mobilbranschen och kartan ritas om radikalt jämfört med för bara några år sedan.

För snart tre år sedan tvingas världens då största bilföretag GM i konkurs. Försäljningen rasade och GM gjorde sig av med bilmärken i snabb takt. Bland annat Saab, som först las ner men sedan återuppstod. Dagens snabba utveckling ger en förklaring till GM:s ovilja mot att Saab hamnar i Kina.

Räknat på försäljning, månad för månad hittills i år, har GM sålt en miljon fler bilar än tidigare ettan Toyota. GM är på god väg att ta tillbaka förstaplatsen när siffrorna för helåret summeras.

Toyota har nu även passerats av tyska Volkswagen.

Huvudförklaringen till förändringen i toppen är Toyotas nedgång. Japanerna gick om amerikanerna och höll förstaplatsen i tre år. Sedan kom tekniska problem och massåterkallande av bilar, och så den förödande jordbävningen och tsunamin den 11 mars i år. Toyota har inte hämtat sig än och ligger långt ifrån toppnivåerna i produktionen.

Tyska Volkswagen har en aggressiv plan att ta förstaplatsen först om några år, men har redan alltså nått plats två.

GM gick i konkurs och fick 50 miljarder dollar i rekonstruktionsstöd och den amerikanska staten som ägare. Obama-administrationen äger fortfarande 30 procent av GM.

USA-marknaden är hemmamarknad för GM, men där är man inte störst. En kraftig säljökning framför allt på GM:s numera största marknad, i Kina, förklarar vändningen. Det förklarar också varför GM inte vill att en kinesisk konkurrent köper och driver Saab.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".