Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Det brinner i Kronåsens industriområde med kraftig rökutveckling som följd.
(Publicerat idag kl 15.48)

Spänningar i Mellanöstern påverkar oljepriset

Publicerat fredag 11 november 2011 kl 08.05
"Alla oroshärdar påverkar"
(1:43 min)

De ökade spänningarna i Mellanöstern pressar upp priset på oljetransporter till sjöss. FN-rapporten om Irans påstådda kärnvapenambitioner har medfört att priset på råoljetransporter stigit med cirka 20 procent, och för produkter som bensin och diesel har priset stigit ännu mer.

Ulf Ryder är vd på Stena Bulk.

– Alla oroshärdar påverkar. Krig och elände och stormar till exempel påverkar snabbt och kraftigt tanksjöfarten, och i det här fallet har vi sett en ökning de senaste tio dagarna på grund av Mellanöstern bland annat, säger Ulf Ryder vd på Stena Bulk.

Västländer som Storbritannien, Frankrike och USA har talat om skärpta sanktioner mot Iran efter FN-rapporten nyligen som hävdar att Iran har långtgående kärnvapenambitioner. Att rapporten var på gång och den ökade spänningen efter att den släppts märks direkt i det pris som tankrederierna kan ta ut. Priset har gått upp mellan 10 och 40 procent beroende på vilken oljeprodukt de har i lasten, enligt Stena Bulks vd Ulf Ryder.

– Skulle Iran, som är en av världens fem största oljeproducenter, få sin olja strypt så vill ju folk samla i ladorna, och därmed har folk ökat import av olja, säger han.

Stena fraktar både råolja och raffinerade produkter som bensin, diesel och flygbränsle. På en produkttanker kan man i vissa fall ta ut upp till 15 000 dollar om dagen nu jämfört med 8 000 dollar för en tid sedan.

– På produkttankers kan man till och med tjäna pengar om man har chartrat in dem till lite lägre priser som vi har gjort på Stenakoncernen, säger Ulf Ryder.

Det finns för många fartyg inom tanksjöfarten och det har under lång tid gjort det svårt att tjäna pengar i branschen. Kina har nu aviserat att landet planerar att kraftigt bygga ut sin flotta. Rapporter talar om 80 nya fartyg och det skulle förstås öka överkapaciteten.

– Om de skulle bygga så många fartyg är det inte bra för någon tankeredare och inte heller för oss. Vi är en stor spelare med över 100 fartyg världen runt så vi påverkas definitivt negativt, säger Ulf Ryder vd på Stena Bulk.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".