Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Hög omsättning på rektorer drabbar eleverna

Publicerat söndag 13 november 2011 kl 06.18
Rektorsbyten leder ofta till stökig arbetsmiljö
(2:00 min)
Foto: Pontus Lundahl/Scanpix.

Det är hög omsättning på rektorer i landets skolor. Det visar en granskning som P1-programmet Kaliber har gjort. 80 procent av de kommuner som deltagit i undersökningen har skolor som bytt rektor flera gånger de senaste åren. Det här drabbar främst eleverna.


– Det är ju aldrig roligt att vara i en omorganisation. De elever som slutade nian förra året, de hann med tre olika organisationer under sin högstadietid. När det gäller studiero kanske inte tre omorganisationer är det första man tänker på, säger Peter Boström, som är biträdande rektor på Hölöskolan i Södertälje.

Rektorer som byts ut på löpande band är ett utbrett problem. Kaliber har frågat alla landets kommuner hur stor omsättning de har på sina rektorer.

Av de 243 kommuner som svarade säger 80 procent att de har skolor som bytt rektorer flera gånger de senaste fem åren. Det här leder ofta till stökig arbetsmiljö och sämre betyg för eleverna.

De vanligaste skälen till att rektorer slutar är, enligt kommunerna, omorganisationer, pensionsavgångar och att rektorerna fått nytt jobb.

Flera säger också att rektorernas tuffa arbetssituation är ett skäl till att de slutar. Över hälften av kommunerna har svårigheter att hitta nya rektorer. Lönen är för låg i förhållande till det stora ansvar som rektorsjobbet innebär, säger flera kommuner.

– Täta chefsbyten får naturligtvis konsekvenser för verksamheten. Ett ständigt byte av personal, ett ständigt byte av chefer ger en väldigt dålig kontinuitet för att jobba med utveckling och särskilt när det handlar om skola och lärande, säger Ann-Marie Begler, som är generaldirektör på Skolinspektionen.

En skola som har drabbats av många rektorsbyten de senaste åren är Hölöskolan i Södertälje. Det har gått ut över både elevernas resultat och ordningen på skolan. Alicia Chalkias och Erik Johansson går i åttan i Hölöskolan.

– Förra året var kanske inte Hölöskolans bästa år, säger Alicia Chalkias.

– Det var lite stökigare för de niorna som var här förra året. De hade sina idéer om vad de kunde göra här på skolan som många tyckte var fel men inte vågade säga till om, säger Erik Johansson.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.

Användarkommentarer

Nedanstående kommentarer kommer från användare och är inte en del av det redaktionella innehållet. I och med att du skickar in en kommentar bekräftar du också att du accepterar våra regler för kommentering
Du kan kommentera anonymt. Vill du inte uppge din e-post kan du därför skriva in en påhittad t ex ”intejag@example.com”

Visa fler
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".