Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Lärare vill ha ordinationsrätt på insatser

Publicerat fredag 11 november 2011 kl 17.37
"Allt handlar om resurser"
(1:39 min)
1 av 2
Per-Arne Andersson. Foto: Bengt Hansell/Sveriges Radio.
2 av 2
Marika Örtqvist, lärare. Foto: Bengt Hansell/Sveriges Radio.

Enligt flera rapporter och utredningar Ekot rapporterat om i några dagar är det ett stort problem att elever i behov av stöd i skolan, inte får det. Lärarna, vill lösa problemen genom att få en så kallad ordinationsrätt, att få vara med och bestämma att elever som behöver stöd, ska få det.

– Den här eleven måste ha till exempel en dator för att hjälpa till att läsa olika slags texter. Men då kommer ju alltid: ”vi har inte råd, det finns just nu inte det, stopp stanna eller vad det nu kan vara” det är bara ett exempel bland många, säger Marika Örtqvist, grundskollärare på Kronobacksskolan i Karlstad.

– Om man då hade en ordinationsrätt, att jag ordinerade det här, då har elever rättighet att få igenom den ordinationen efter en viss tid. Det tror jag skulle underlätta.

Det är Lärarförbundet ihop med Sveriges Elevers Centralorganisation SECO som föreslår att lärarnas bedömningar om vilka elever som ska få stöd, och hur, ska få mycket större tyngd i skolorna.

Det är rektorn som bestämmer. Men hur mycket pengar som skolan och rektorn har till förfogande, är politikernas beslut.

Enligt många lärare och föräldrar Ekot talat med, dokument hos skolinspektionen och chatten på ekot om det här igår, så spelar pengarna, resurserna ofta en avgörande roll i besluten om stöd.

– Allt handlar om resurser, säger Marika Örtqvist.

Men Per-Arne Andersson ansvarig för skolfrågor på Sveriges kommuner och landsting SKL, tror inte att det är kommunernas brist på pengar som gör att eleverna blir utan stöd, utan att lärarna brister i kompetens. Lösningen är att lärarna vidareutbildar sig.

Robert Fahlgren är lärare på Tuböleskolan i Skellefteå:

– Det är väl så att det handlar om politiska prioriteringar, om man tittar på kommunnivå så måste man kanske våga att inte prioritera att inte bygga den där extra bron över älven och istället lägga de pengarna på skolan så att man når de goda resultat man har satt upp som mål att man ska göra i kommunen.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.

Användarkommentarer

Nedanstående kommentarer kommer från användare och är inte en del av det redaktionella innehållet. I och med att du skickar in en kommentar bekräftar du också att du accepterar våra regler för kommentering
Du kan kommentera anonymt. Vill du inte uppge din e-post kan du därför skriva in en påhittad t ex ”intejag@example.com”

Visa fler
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".