Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Ändrad mediekonsumtion leder till intäktsras

Publicerat fredag 11 november 2011 kl 18.00
"Vi är inne i en strukturomvandling"
(1:45 min)
Allt fler väljer webben eller mobilen i stället för papperstidningen. Foto: Leif R Jansson/Scanpix

Mediekoncernen Schibsteds rapport för årets tredje kvartal visar att den svenska delen av koncernen har tappat marginellt jämfört med samma period i fjol. Men för koncernens största svenska tidning Aftonbladet är tappet större.

Rörelseresultatet för Aftonbladet föll från 109 till 77 miljoner kronor. Framför allt beror det på att allt färre köper lösnummer. Vd Anna Settman ser en förändring av kundernas vanor.

– Slutsatsen man kan dra av det är att vi är inne i den strukturomvandling som pågår i mediebranschen över hela världen, att läsarna ändrar beteende och går från printläsning eller att titta på tv till att läsa eller titta mer online, både på webben men framför allt mobilt, som kommer väldigt starkt.

Lösnummerförsäljningen minskade med drygt 11 procent under kvartalet, också papperstidningens annonsintäkter minskade. Men samtidigt ökade intäkterna från tidningens webbannonser. Men för Sveriges största dagstidning är fortfarande papperstidningen den största inkomstkällan, närmare 80 procent kommer därifrån.

Och vd Anna Settman ser inget skifte ännu.

– Det blir nog svårt inom överskådlig tid att se att de digitala intäkterna kommer att bli lika höga som de som är från printtidningen, men om man tittar på vilken ambition man ska ha så ska man hela tiden se hur vi kan öka intäkterna och också faktiskt få användarintäkter digitalt.

Aftonbladet är inte den enda papperstidningen som upplever minskade intäkter. Bland annat meddelade Expressen nyligen att deras vinst krymper och att de ska spara 50-60 miljoner kronor.

Sigurd Allern, professor i journalistik vid JMK på Stockholms universitet, anser att papperstidningarnas guldålder är förbi. Men tror han att lokalpress och morgontidningar kan klara sig därför att deras material är unikt, men för kvällspressen blir det tufft.

– Kvällspressens stora problem är att den typen av innehåll som de bygger från, är det i dag färre människor som finner unikt. Man har rätt och slätt mindre behov av att köpa en papperstidning som har mycket av samma som du kan få gratis på nätet, säger Sigurd Allern.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".