Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Säljakt ska locka turister till Norge

Publicerat söndag 3 oktober 2004 kl 09.14
Säljakt ska locka turister.

Fast det tidigare stormat en hel del kring säljakten i Norge hoppas den norska regeringen nu att den ska kunna bli en turistattraktion. Men frågan är känslig i Norge och miljöorganisationerna är starkt kritiska.

I Norge hoppas regeringen att säljakten ska bli till en turistattraktion. Fiskeministern vill locka utländska j ägare till Norge för att skjuta sälar. Förhoppningen är att det ska stärka det lokala näringslivet i kustkommunerna. Men flera miljöorganisationerna är starkt kritiska.

Också i Sverige har vi skyddsjakt på säl men inte i samma omfattning som den norska.

Utlänningar ska få jaga
Norge har tidigare fått stor internationell kritik för sin säljakt. Nästa år är det meningen att jakten ska komma igång.

Politikerna har öppnat för att inte bara norrmän utan också utländska jägare ska få skjuta sälar.

Kvoten är idag på 2 100 djur per år. Det är framförallt gråsäl och knubbsäl.

Sälarna ska bli något positivt
Fiskeministern Svein Ludvigsen säger i en debatt i norsk tv att intresset finns i turistnäringen.

Det är bra om jakten blir en turistprodukt och skapar arbetstillfällen istället för att sälarna bara ska vara en plåga, säger han och menar de problem som uppstår för fiskare.

Kvoten utnyttjas inte
Norska jägare tar inte hela kvoten idag därför vill han ha hjälp utifrån.

I Sverige finns också en skyddsjakt på säl. Men den har inte alls samma stora omfattning, kvoten är på 170 djur om året.

Utländska jägare får också skjuta sälar i Sverige men det är ingenting som marknadsförs och intresset är i princip obefintligt.

Miljöorganisationer kritiska
I Norge tycker flera miljöorganisationer att det här är pinsamt för landet. Kvoten är dessutom alldeles för stor, anser Världsnaturfonden.

Det offentliga organ som ska marknadsföra Norge i utlandet, Innovation Norge, vill inte ha någon stor kampanj. Per Arne Tuftin arbetar där.

Det här kan provocera i utlandet, tror flera kritiker. Norge har tidigare utsatts för stor internationell kritik för sin säljakt.

Men fiskeministern upprörs över att Innovation Norge inte vill ha någon reklamkampanj. Den hållningen gagnar inte glesbygden, säger ministern som tror att säljakten som attraktion kan förhindra avfolkning.

Beatrice Janzon, Oslo
beatrice.janzon@nrk.no

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".