Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Kollektivtrafiken drabbad av vandalism

Publicerat måndag 11 oktober 2004 kl 17.03
Pendeltågen mellan Västerhaninge och Nynäshamn har stoppats på kvällstid.

På flera håll kring storstäderna gör våld och skadegörelse att kollektivtrafien inte längre fungerar som den ska. Stenkastning och hot tvingar buss- och tågbolag att lägga om sina linjer eller helt stoppa trafiken. Varje dag drabbas tusentals resenärer. (Ekot, Radio Stockholm och P1 Studio Ett) 

Det senaste exemplet på hur sabotagen stör vardagen för tusentals oskyldiga människor är pendeltåget mellan Stockholm och Nynäshanm. Tåget här går inte längre efter klockan fyra på eftermiddagen. Utlagda hinder på spåren och stenkastning mot tågen gjorde situationen ohållbar.

– Stenkastning är det farligaste som finns, säger Ricardo Ramirez som är konduktör. Man kan lätt döda en person. Tåget kör med 135 kilometer i timmen och att då träffas av en sten är en enorm energi som lätt kan döda en människa.

Tycker du att det är rätt att trafiken stoppa trafiken?

– Det tycker jag att man kunde ha gjort tidigare.

Bara i Stockholm utsattes tågtrafiken för ett trettiotal sabotage i augusti och september. Södertälje, Sigtuna, Husby och Tensta är fler områden som drabbats. I just Tensta är busstrafiken nu helt indragen på kvällstid.

Problem på många håll i landet
På flera håll i landet har man eller har man haft liknande problem. I Göteborg drabbas bussar och spårvagnar mellan 15 och 20 gånger i månaden, men trafiken där går som vanligt. I Malmö hotade Skånetrafiken med att ställa in all busstrafik i området Rosengård, och man la ner en av de mest utsatta hållplatserna. Efter det och efter att man installerat kameror på de mest besvärliga linjerna har situationen blivit bättre.

Också när det gäller de skånska lokaltågen ”Pågatågen” som var utsatta, tros kameror ha haft betydelse, för där kunde man gripa och åtala vandaler.

Att stoppa kollektivtrafiken som i Stockholm är fel väg menar moderaten Kristina Axén-Olin som är ordförande i länets polisstyrelse.

– Jag tycker inte att det är acceptabelt. Samhället får självklart inte ge efter för kriminalitet, utan vi ska stå emot det.

Men eftersom det inte finns mer pengar vad ska polisen strunta i då?

– Då får regeringen i så fall skjuta till pengar i efterhand eftersom den ändå bär det yttersta ansvaret för pengarna.

I Tensta i norra stockholm, gör man ett nytt försök att starta busstrafien i kväll, med extra poliser, vakter, bussvärdar och fältassistenter.

Men pendeltåget till Nynäshamn står alltjämt stilla. Trafiken ersätts med bussar och för Dedjes Barutcha i Ösmo blir de sena kvällsresorna jobbare än vanligt.

– Det är inget bra alls. Jag jobbar mellan 13 och 22. Det blir jobbigt.

Annika Digreus
annika.digreus@sr.se

Johan Wangström
johan.wangstrom@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".