Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Digitala tv-boxar ger uppsving för tillverkare

Publicerat tisdag 12 oktober 2004 kl 07.30

Det väntar ett enormt uppsving för marknaden för digitalboxar. Nästa höst börjar digital-sändningarna på allvar. Det svenska företaget Emitor, som tillverkar en billig så kallad fribox, räknar med att behöva fördubbla personalstyrkan.

– Nästa höst kommer vi att sälja 30 000 digitalboxar i månaden. Men det är fortfarande bara en rännil av vad som komma skall. När folk får upp ögonen för att den här digitalkonverteringen kommer att ske då blir det nog en väsentlig ökning. Vi pratar nog om miljontals boxar i Sverige, säger Lars Westergren, vd på Emitor.

Emitors fribox, även kallad ”smartbox” tar bara in de fria kanalerna, det vill säga SVT’s kanaler och TV 4. Fördelen är priset som ligger på strax under 1 000-lappen och det är en engångskostnad. Det går att jämföra med minst 2 500 kronor per år för en box med abonnemang på många kanaler.

När utbyggnaden av digital-tv tar fart på allvar kan priset på en ”smartbox” hamna under 500 kronor, tror Lars Westergren. Emitor har flera konkurrenter med billiga boxar för gratiskanalerna; Luxorit, Tevebox och Maximum.

Fördel vara i Sverige
Egentligen borde väl Emitor ligga någonstans i Asien med sin tillverkning, där de värsta konkurrenterna finns. Med en datoriserad och högteknologisk produktion så ligger nu företaget i Årstadal i södra Stockholm.

Om drygt ett år har Emitor ökat från 45 till 100 anställda, tror Lars Westergren

– Det vi ser som vår fördel i Sverige är att vi har egen produktion, vi sitter med svensk teknologi för en svensk marknad och vi har kunder i Sverige som vill köpa vår box, säger han.

Målgruppen för den enkla digitalboxen är de många hushåll som har flera tv-apparater. Med en fribox kan alla apparater bli digitala.

Friboxar kan också bli den enkla och billiga lösningen för de familjer som inte är så intresserade av en massa kanaler utan nöjer sig med ettan och tvåan.

Hoppas på expansion
Branschfolk jämför övergången till digital tv- med TV 2:s tillkomst 1968. Då fick också de gamla apparaterna kompletteras med en tillsats.

Först hoppas lilla Emitor vara med och dela på den svenska miljonmarknaden. Sedan ska hela Europa ha digital-tv och behovet av boxar bara växer, hoppas Lars Westergren.

– Vi siktar på att kunna göra många boxar för den svenska och skandinaviska marknaden. Det här pågår även i Finland och Danmark. Vi har även kunder i hela Europa. Vi kan sälja en mindre mängd boxar i till exempel Tyskland och Frankrike. Vi hoppas nå bra volymer även i andra länder, säger han.

Lars-Erik Backman
lars-erik.l.backman@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".