Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Lastbilstransporterna ökar medan godset minskar

Publicerat måndag 16 januari 2012 kl 10.55
"Kunderna vet inte vad de ska ha"
(2:34 min)
Chauffören Christer Bohman vid Tomteboda-terminalen i Stockholm försöker samordna transporterna av pall och paket. Foto: Annika Digréus/Sveriges Radio.

Lastbilstrafiken bara ökar, trots att godsmängden minskar. Utvecklingen går stick i stäv mot regeringens mål att godstransporternas utsläpp av koldioxid ska minskas. Vid Linköpings universitet studerar forskare hur transporter skulle kunna bli klimatsmartare.

Regeringen har satt som mål att alla svenska fordon år 2030 ska rulla utan fossila bränslen. Men på tio år har lastbilarnas koldioxidutsläpp i stället ökat med cirka 30 procent, delvis på grund av krav på snabba leveranser.

Docent Maria Huge-Brodin analyserar vilka drivkrafter som finns eller saknas i transportkedjan:

– Dels så är kostnaderna för bränsle inte så höga i förhållande till andra kostnader i kedjan för många företag. Det andra skälet är att det inte är kostnaderna som styr i första hand utan man är väldigt mån om att behålla en hög servicenivå och man har väldigt bråttom, man vill ha sina leveranser på 24 eller 48 timmar,  oavsett om det egentligen är nödvändigt varje gång. Det har blivit lite av en standard att kräva det, säger Maria Huge-Brodin.

Transportföretagen har kommit olika långt med att försöka minska sin miljöpåverkan. Posten är en bit på väg.

Vid Tomteboda-terminalen i  Stockholm jobbar chauffören Christer Bohman:

– Jag kör mest pall och paket. Vi har börjat mer och mer att försöka samordna transporterna så vi kör både pall och paket, så vi kan försöka synka ihop det hela, säger han.

Postens mål är att minska sina koldioxidutsläpp med 40 procent på elva år, till år 2020. Posten ser över sina fastigheter, och ska skaffa fler el- och gas-fordon till exempel.

Men det handlar också väldigt mycket om planering:

– Självklart, vi måste fokusera rutter och körscheman så att det fungerar. Det blir ju alltid en kompromiss, vi har kunder som har speciella tidsstyrda kontrakt, kan man säga. Då måste vi vara på en viss tid hos en kund. Men med en bra dialog, så kan vi kanske ha ett tidsfönster som fungerar. Då kan vi få in andra transporter också som fungerar i det området.

Ser du någon konflikt i att ni ska leverera snabbt och att ni ska köra så miljövänligt som möjligt?

– Nja, det behöver inte vara så, jag har märkt att man kan köra i normalt gott bränslesnålt tempo, och komma fram ungefär lika långt. 

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".