Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Järnvägsutredare kritiseras

Publicerat fredag 15 oktober 2004 kl 05.00
Avreglera mera eller?

Regeringens utredare om järnvägstrafiken som föreslog fri konkurrens på flera linjer än idag får kritik för det arbete han gjort. Utredningens arbete ger inte tillräckligt underlag för att gå vidare, anser bland annat Banverket. Regeringen har också tillsatt en ny utredare för att analysera avregleringens konsekvenser.

I vintras kom en utredning som föreslog en fortsatt avreglering av järnvägen. Utredningen ville släppa konkurrensen fri även på linjer som idag inte är konkurrens-utsatta. Men vid torsdagens hearing i riksdagen fick utredningen kritik från flera håll för att den inte ger fullständigt svar på konsekvenserna av en avreglering.

En av kritikerna var Bo Bylund som är generaldirektör för Banverket.

– Vi tycker inte att det har kommit fram tillräckligt mycket fakta eller tillräckligt goda analyser för att det ska finnas en tydlig modell att välja, säger han.

Regeringen ska ta ställning
Tanken är att utredningen i vår ska mynna ut i en proposition från regeringen, som bland annat ska ta ställning till om järnvägstrafiken ska fortsätta avregleras.

Detta önskar flera bolag som vill konkurrera på linjer i Sydsverige och andra bolag som vill konkurrera i norra Sverige, men regeringen tillsatte nyligen en ny utredare som ska göra en konsekvensanalys av detta.

Vänsterpartisten Karin Svensson Smith tolkar detta som att regeringen kan vara på väg att återreglera järnvägstrafiken.

– Den utredningen tog hand om det som järnvägsutredningen inte tog hand om, det vill säga perspektivet att SJ åter tog ansvaret för trafiken, att man gå till ökad samordning istället för ökad uppstyckning, säger hon.

Centern hoppas på mer avreglering
Centerpartiets Sven Bergström hoppas däremot att det blir ytterligare avreglering av järnvägsmarknaden.

– Jag hoppas att det inte är ett tecken på att regeringen håller på att backa ur alldeles. Det är ju viktigt att belysa konsekvenserna av olika handlingsvägar och debatten här idag har ju visat att det inte är okomplicerat. Man har anledning att vara ödmjuk inför det, inte minst att vi också agerar någorlunda samfällt inom hela EU och Europaområdet så att inte någon kommer och plockar russinen ur kakan.

Återstår alltså att se åt vilket håll regeringen går vad gäller järnvägens avreglering. Vad man än säger är det viktigt med ett snabbt beslut, säger en av företrädarna för den avreglerade marknaden, Tågkompaniets vd, Jan Johansson.

– Det viktigaste idag när vi har landat i ett vakuumläge att man tar ett beslut åt vilket håll det ska vara, åt vilket håll det vara månde.

Vad är problemet idag?

– Det är att vi landar i ett beslutsvakuum. Vi som verkar på den här marknaden vet inte hur vi ska formas inför framtiden, för vi vet inte vilken arena vi ska spela på i framtiden, säger han.

Edvard Unsgaard
edvard.unsgaard@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".