Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Biltillverkare i kris, men inte alla

Publicerat fredag 15 oktober 2004 kl 12.24

Världens största biltillverkare General Motors försöker genom sitt krispaket vända utvecklingen från förlust till vinst i Europaverksamheten. GM:s kris är också bilindustrins kris, men det finns företag som går bra också, inte minst de svenska fordonstillverkarna.

Christer Karlsson är optimist om den svenska bilindustrins framtid.

– Volvo personvagnar kommer att vara en stark del av Fordkoncernen, att utveckla och tillverka i Sverige. Vi har ju lastbilsföretagen Volvo och Scania, ett oerhört framgångsrikt företag. Man måste se hela fordonsindustrin tillsammans.

– Jag tänker mig att den kommer att betyda mycket och kommer att fortsätta att lyckas. Däremot så kanske det kommer att bli svårt för en enskild tillverkningsenhet, som en fabrik i Trollhättan. Där är jag inte så optimistisk om att det kommer att fortsätta på lång sikt, säger Christer Karlsson.

En del går bra
Trots överkapacitet, global konkurrens och vikande vinster i bilindustrin finns det alltså exempel på motsatsen också.

Fordonstillverkare som Volvo och Scania, de tyska storföretagen Audi, BMW och Mercedes samt japanska Toyota har inte samma problem med att få kunderna att lätta på plånboken, trots att produkterna ligger i det övre prissegmentet.

Däremot har tillverkare som siktar in sig på andra segment, som just Opel, Volkswagen och Fiat till exempel, svårare att nå lönsamhet.

Hård prispress
Den globala konkurrensen slår hårdast mot masstillverkarna och den starka prispressen gör att marginalerna krymper. Det blir ingen vinst kvar på varje såld bil. Nya företag som finns i Sydostasien riktar in sig på det lägre segmentet, billiga småbilar.

I det övre segmentet tjänar företagen mer pengar på varje såld produkt, marginalerna är mycket större. Men att ta sig upp i vad som också brukar kallas premiumklassen är lättare sagt än gjort. Kunderna är kräsnare och betydligt färre.

Fjärmat sig
Toyota har gjort det. Med varumärket Lexus har Toyota lyckats att både etablera ett eget varumärke och dessutom fjärmat sig från moderbolaget, som egentligen är en masstillverkare.

Belöningen är att Toyota är största utländska bilmärke på USA-marknaden och att man förra året gick om Ford som världens näst största biltillverkare, efter GM.

Där har både GM och SAAB mycket att lära.

”Specialisera på det exklusiva”
Det är också det enda skälet till att GM valt att behålla Saab, trots att Saab inte har lyckats ta sig in i den här klassen.

– Möjligheterna som jag ser det, är att specialisera sig på vad vi är duktiga att producera i Sverige: relativt exklusiva produkter, korta serier, många varianter, som kräver mycket omställning, hög personalkompetens och hög teknisk nivå. Att på det viset finnas som en exklusivfabrik inom GM till exempel, det tror jag man skulle kunna fortsätta att kämpa för. Även om man skulle tappa en order just nu skulle man förhoppningsvis kunna få en sådan order framöver, säger Christer Karlsson.

Nina Benner
nina.benner@sr.se

Tommy Fredriksson
tommy.fredriksson@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".