Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Högt stålpris missgynnar bilindustrin

Publicerat lördag 16 oktober 2004 kl 15.00
Höga stålpriser pressar lönsamheten.

De allt högre priserna på både olja och stål pressar lönsamheten inom fordonsindustrin, både tillverkare och underleverantörer. Värst är det med stålet. Företagen tvingas i år betala minst 40 procent mer för stålet än i fjol. (Ekonomiekot)

– För de som arbetar med de här materialen så är situationen väldigt allvarlig. Speciellt allvarlig är den på stålsidan, säger Sven-Åke Berglie, vd i branschorganisationen Fordonskomponentgruppen.

Det allt högre stålpriset beror framför allt på den kraftiga ekonomiska tillväxten i Kina. Kineserna bygger järnvägar, fabriker och bilar som aldrig förr och ju mer stål landet efterfrågar desto högre blir världsmarknadspriset.

Prishöjning på olja påverkar också
Detta är något som höjer kostnaderna för de företagen inom fordonsindustrin. Även oljepriset har stigit kraftigt den senaste tiden och det leder till ökade kostnader för de som producerar bildelar i plast.

Enligt Fordonskomponentgruppens vd Sven-Åke Berglie, måste fordonstillverkarna snart höja ersättningarna till underleverantörerna, annars riskerar många att gå omkull

”Företag kommer inte kunna leverera”
– Vi kommer att få se företag som kommer i så stora ekonomiska problem så att de inte kan leverera. Vi kommer att få komponentbrist på grund av det. Vi kommer att få se stålverk som inte längre leverera till en leverantör för de tror inte att de kommer att kunna betala, säger han.

När kan vi vara där?

– Det kan vi vara någon gång i början på nästa år.

Den hårt pressade biltillverkaren Saabs vd Peter Augustsson säger att han har förståelse för de bekymmer som hans leverantörer har men att det är svårt för biltillverkarna att betala mer för delarna, bland annat eftersom de själva köper in stål och därmed ser sina kostnader stiga. Samtidigt vill bilköparna ha lägre priser.

– De som drabbas först är underleverantörerna. Men självklart drabbas vi också, vi köper stål direkt in, till exempel för att pressa karosser. Vi drabbas i ett senare skede. Jag hör många underleverantörer säga att det är besvärligt med materialpriserna, säger han.

Michael Österlund
michel.osterlund@sr.se

Robert Andersson
robert.andersson@sr.se

Jan Andersson
jan.andersson@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".