Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Afghansk musikskatt räddad till eftervärlden tack vare eldsjäl

Publicerat söndag 17 oktober 2004 kl 12.30
1 av 2
Hamad Zada räddade radioarkivet från talibanerna.
2 av 2
Hamad Zada laddar bandspelaren.

Under talibanernas välde i Afghanistan förstördes ovärderliga kulturskatter, bland dem de världsunika statyerna i Bamiyan och stora delar det som fanns kvar i Kabuls nationalmuseum, rapporerar Ekots utsände Bengt Therner från Afghanistan.

Allt som föreställde något förstördes. Likaså fördömdes all instrumental musik, utrivna kassettband kantade Afghanistans stadsinfarter, alla till varnagel. Men det mesta av Afghanistans klassiska musikskatter räddades åt eftervärlden, genom en enda mans verk.

Bland annat kunde ett stycke alldeles unik inspelning av klassisk afghansk musik sparas. Musik som är ett halvsekel gammal, från en tid då Zahir Shah var kung, Daoud hans premiärminister, ryssar och amerikaner tävlade om afghanernas gunst och både Chrusjtjov och Eisenhower var på statsbesök.

Det mesta förstördes av talibanerna
Musiken är över 50 år gammal och finns i den afghanska radions arkiv, en av få kulturskatter som till skillnad från de världsberömda statyerna i Bamiyan och nästan allt annat av kulturhistoriskt värde krossades och förstördes av talibaner.

Musik var ett av talibanernas mesta hatobjekt. Jag minns drivorna av kassettband som draperade Kabuls infarter på den tiden, utriva ur musikälskande afghaners kassettspelare.

Men Afghanistans radioarkiv med alla dess inspelade röster av kungen, 90 år häromdagen, och alla dem som störtade Afghanistan i fördärvet; Daoud, Amin, Taraki, Karmal, Najibullah, är räddade, bevarade, liksom all klassisk afghansk musik. Allt tack vare en enda man, radioarkivets gamle chef sedan 42 år, den nu mycket åldrade Hamad Zada, som grundlurade talibanerna.

Originalinspelningar bevarade
Jag vandrar omkring med honom nere i radiohusets bottenplan, färgen flagnar, entrédörrens ruta är ersatt av masonit. Det är påvert, men hyggligt rent, och hyllorna fyllda av mer än 50 000 bevarade orginalinspelningar, som överlevt alla åren av krig och konflikt och hela skalan av makthavares förstörelselusta.

Han berättar att man rätt snart begrep att talibanerna var på jakt efter arkivets skatter, dess förhatliga musik och förhatliga röster, och hur han bytte alla skyltar och kallade arkivet sopförråd, täckte allt med lakan och skruvade igen alla dörrar. Det han lät dem se var ett falskt arkiv med bara indisk och iransk musik som självklart förstördes lika grundligt som Kabuls museums unika samlingar.

– Det är ju så, säger han medan han själv laddar de gamla magnetbanden i urmodiga bandspelare, att det här tillhör inte mig, inte dig, historien tillhör folket, och till dess historia hör dess röster och dess musik.

Bengt Therner, Kabul
bengt.therner@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".