Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

7-Elevenbutiker ekonomisk fälla

Publicerat söndag 17 oktober 2004 kl 04.00
En nattöppen 7-Elevenbutik.

Uppdaterad 16:20
7-Eleven är en ekonomisk fälla för dem som driver butikerna som franchisetagare. Det konstaterar Arbetsmiljöverket som i vanliga fall inte brukar bry sig om hur företagare har det. (P1 Kaliber)

P1-programmet Kalibers granskning visar att det går dåligt för många av franchisetagarna att de har svårt att uppfylla de krav på dubbelbemanning på natten något som verket nu kräver.

– De sa det fanns jättestora möjligheter att tjäna pengar. Till en början gick det bra, jag gick några tusen plus varje månad. Men sedan gick det så illa att jag fick begära min firma i konkurs och hade en jätteskuld till 7-Eleven, säger Paolo Bärlund som var 29 år när han tog över en 7-Elevenbutik i centrala Stockholm.

Hyr affärsidén
Franchising går ut på att en franchisetagare, med eget aktiebolag, hyr ett affärskoncept av en franchisegivare.

Arbetsmiljöverket konstaterar att franchisetagarna på 7-Eleven är utarbetade. Det 20-talet franchisetagare Kaliber pratat med säger att de jobbar 80 timmar i veckan med låg lön.

Trots det går många back. Av de 75 stycken 7-Elevenbutiker som finns idag, finns 47 årsredovisningar för 2003 och vi har granskat dem.

”Ingen bärkraftig idé”
Över hälften av franchisetagarna har minus i resultatet och 15 stycken går så dåligt att de är likvidationspliktiga, och driver aktiebolaget vidare med personligt ansvar för skulderna.

– Oj, då tänker jag att det här är inte en bärkraftig idé, det här bär sig inte. Det är någonting som är fel. Skulle jag vet om det innan jag gick in i kedjan då skulle jag nog välja att gå till någon annan kedja istället, säger Anders Fernlund, ordförande för Svenska Franchiseföreningen.

Men huvudkontoret går plus
Ändå går huvudkontoret, det vill säga franchisegivaren plus. Det beror dels på att de tar ut en procent på det franchisetagaren tjänat innan han eller hon betalat löner och allt annat.

Den dåliga ekonomin beror också att franchisetagarna är hårt bundna av avtalen. De har liten kontroll över sin egen ekonomi. De tvingas ha varor som de inte kan sälja och betalar inte ens sina egna räkningar.

Camilla och Albino da Silva, som haft 7-Elevenbutik, säger att upplägget är orättvist.

– De som tjänar pengar utan att göra så där jätte, jättemycket, säger Albino da Silva.

Det känns ju fel att de tjänar pengar och vi går back, säger Camilla da Silva.

Kajsa Norell
kajsa.norell@sr.se

Matilda Uusijärvi
matilda.uusijärvi@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".