Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

7-Elevenbutiker saknar rånförsäkring

Publicerat måndag 18 oktober 2004 kl 05.00

De runt 650 personer som jobbar i 7-Elevenbutiker runt om i landet saknar den försäkring som nästan alla andra som jobbar i Sverige har, trots att risken att bli rånad, hotad och misshandlad är mycket stor i just 7-Elevenbutiker.

Med hammare som tillhygge tvingade en rånare ned Maria på golvet när hon jobbade i en butik i Göteborg.

Chocken efter rånet höll i sig i ett helt år, men eftersom hon inte var försäkrad kunde Maria, som vill vara anonym, inte få någon ersättning.

– En ersättning kan inte ge mig tillbaka det året på något sätt, men den kan ändå kompensera lite grann i alla fall. Det är fruktansvärt att det inte finns någon försäkring, säger hon.

Farligaste arbetsplatsen
7-Eleven är den farligaste arbetsplatsen inom handeln, enligt Arbetsmiljöverket. Just nu hotar verket att stänga 10 butiker i Stockholm om säkerheten inte bli bättre.

Men trots det saknar 7-Elevenanställda den trygghetsförsäkring som 90 procent av alla svenskar som jobbar har, en försäkring som ingår i vanliga kollektivavtal, och sådana har inte 7-Eleven.

Anledningen till det är att kollektivavtalet kostar mer och många av dem som driver 7-Elevenbutikerna är hårt pressade ekonomiskt. Det berättade P1-programmet Kaliber om på söndagen.

Det beror på bland annat på att avtalen de har med franchisegivaren, som hyr ut affärskonceptet till dem, gör dem bakbundna. Franchisetagaren tvingas bland annat ha varor de inte kan sälja.

”Avtalen oklara”
Helena Franzon vid arbetsmiljöinpektionen i Stockholm säger att avtalen gör att franchisetagarna inte kan ta ansvar för säkerheten.

– Den här typen av bolagsform är ganska ny i Sverige och det har gjort att de i vissa fall inte haft tillräckligt med befogenheter för att utföra sitt arbete som arbetsgivare, säger hon.

Men Mikael Palmberg, vd för 7-Eleven i Sverige säger att det ändå är franchisetagarnas skyldighet att ha en bra försäkring.

”Ingen lönsamhetsfråga”
– Säkerhet är inte en lönsamhetsfråga utan det är en förutsättning för att vi ska kunna verka och driva vår verksamhet.

Vad svarar du den företagare som säger att han inte har råd att ta en sådan här försäkring?

– Jag tror inte att någon företagare skulle säga så, säger Mikael Palmberg.

Försäkring var för dyrt 
Men Albino da Silva som drivit en 7-Elevenbutik säger att kollektivavtal och trygghetsförsärkring var för dyrt och att man på huvudkontoret var medveten om det.

– Man har inte råd helt enkelt. Kostnaderna är så stora, så en försäkring fanns inte på kartan. Det man fick veta från huvudkontoret var att man som arbetsgivare bara behövde följa lagen och inte facket, sägr han.

Kajsa Norell
kajsa.norell@sr.se

Matilda Uusijärvi
matilda.uusijarvi@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".