Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Central prissättning kan vara lagbrott

Publicerat måndag 18 oktober 2004 kl 12.30

7 Eleven kan bryta mot konkurrenslagen, eftersom huvudkontoret sätter priserna för alla de 75 butikerna centralt. Det anser Konkurrensverket efter Kalibers granskning av företaget.

– Det är naturligtvis mycket graverande. Om det är så att det finns en databas som styrs av den centrala franchisegivaren är det mycket graverande. jag kan tänka mig att det är ett avtal som är förbjudet enligt konkurrenslagen, säger Björn Lidén är avdelningsråd på Konkurrensverket

När killen som står i kassan på 7 Eleven håller fram colaburken med streckkoden till läsaren, kan priset ha ändrats utan att han märkt det.

Priser sköts centralt
På 7 Eleven sköter huvudkontoret datasystemet Megadisk med alla priserna. Därför kan de ändra utan att franchisetagarna vet om det, trots de egentligen har egna aktiebolag.

– Vi administrera prissättningen och tar hand om nya produkter och lägger in dem i systemet, säger Mikael Palmberg vd på 7 Eleven centralt i Sverige.

Om den enskilda franchisetagaren vill kan huvudkontoret lägga in ett annat pris i databasen, men annars är det samma priser som gäller för alla. Det kan bryta mot konkurrenslagen.

Konkurrensverket jagar företag som samarbetar till exempel om priser. När det gäller franchising, att en franchisetagare hyr ett affärskoncept av en franchisegivare, finns det ett undantag.

Inte sätta lägstpriset
Franchisegivaren får sätta rekommenderade cirkapriser och maxpriser, men inte bestämma lägstpriset.

Om de skulle fällas för det för riskerar de böter på tio procent av omsättningen, säger Björn Lidén på Konkurrensverket.

– Prissättningen betraktas som ett av de viktigaste konkurrensmedlen. Därför är det särskilt noga att de som är återförsäljare får sköta sin prissättning. På det sättet kan vi som konsumenter vandra runt mellan olika butiker och välja den som är trevligast, har bäst priser eller passar oss bäst i alla avseenden, säger Björn Lidén, avdelningsråd på Konkurrensverket.

Kajsa Norell, Kaliber
kajsa.norell@sr.se

Matilda Uusijärvi, Kaliber
matilda.uusijarvi@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".