Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Extrapengar till skolor med bra integrationsarbete

Publicerat onsdag 20 oktober 2004 kl 05.00

Regeringen tänker ge extra resurser till skolor som lyckats bra med att motverka segregation för att de sedan ska kunna hjälpa andra skolor att ta itu med sina problem vad gäller segregation.

Samarbetspartierna slog fast i budgeten att 225 miljoner ska användas till att motverka segregation i skolorna under 2006 och 2007.

Under riksdagsdebatten om gymnasiepropositionen på onsdagen kommer utbildningsminister Thomas Östros att konkretisera vad pengarna ska användas till.

Varför inte satsa mer på skolor som har problem?

– Det måste man också göra. Många kommuner jobbar mycket hårt med att fördela om resurser så att de skolorna får mer. Men vi har mycket intressanta erfarenheter, inte minst från Storbritannien, att satsa på att låta de skolorna som har lyckats riktigt bra att få bli basen i ett nätverk och lära andra skolor hur man lyckas bra. Det är ett väldigt bra sätt att sprida god skolutveckling, säger Thomas Östros.

I budgetpropositionen slogs det fast att 225 miljoner ska användas under 2006 och 2007 för att motverka segregation i grund- och gymnasieskolorna.

En del av de pengarna ska användas till extra satsningar på utbildning i matte, svenska och modersmål. En annan del till att inspirera invandrarungdomar att söka till högskolan.

”Satsar på magnetskolor”
Sedan kommer det alltså också att satsas på så kallade magnetskolor, det vill säga skolor som lyckats bra med att ta itu med segregationsproblemen. Andra skolor ska sedan kunna vända sig till dem för att få hjälp och inspiration.

Vilka skolor som kommer att få extra resurser kommer att avgöras senare av Myndigheten för skolutveckling.

Men som Ekot rapporterat tidigare så botas inte alltid segregationen med olika insatser eftersom de invandrare som etablerar sig i samhället flyttar och ersätts av nya flyktingar i de invandrartäta områdena.

För att elever ska lära sig svenska och bli integrerade är det viktigt med blandade klasser.

Hur ska man komma åt det?

– Segregation handlar inte bara om skolan men jag tror att skolan är en nyckelfaktor. En attraktiv skola med väldigt hög kvalitet kommer också att attrahera människor att bo kvar i en stadsdel och att utveckla sin stadsdel och det kommer att locka barn och ungdomar från andra stadsdelar, säger Thomas Östros.

Matilda Durehed
matilda.durehed@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".