Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/

Rederier ser över alkoholtradition

Publicerat torsdag 21 oktober 2004 kl 03.00
Fri alkohol för lastbilsförare på bilfärjorna är en olämplig tradition, anser Vägverket.

Sedan en rattfull ungersk lastbilschaufför i tisdags körde ihjäl fem personer på en motorväg i Skåne ifrågasätts nu färjerederiernas tradition att bjuda alla lastbilschaufförer på öl och vin under överfarterna.

En sådan tradition hör inte hemma i ett trafiksäkert samhälle, anser Vägverket.

– Detta trodde jag faktiskt inte att professionella utövare av transporter höll på med. Vägtransportsystemet ska vara ett alkoholfritt system. Inte minst i det här landet har vi ju den åsikten och jag tycker inte att någon viktig aktör, särskilt inte professionella aktörer, överhuvudtaget ska vara med och servera folk vin och sprit eller vad det nu kan tänkas vara, säger Claes Tingvall, trafiksäkerhetsdirektör på Vägverket.

Har ni något maktmedel att sätta emot det här?

– Nej, det här handlar om moraliskt och etiskt ansvar, vuxna människor som måste inse konsekvenserna av ett handlande som knappast hör ihop med professionella tranporter, säger han.

Alkokontroller vid färjelägena
Sedan ett par år har polisen haft ögonen på chaufförernas gratisdrickande ombord på färjorna och enligt Claes Tingvall görs nu ofta alkoholkontroller vid färjelägena.

Dödskörningen utanför Svedala skedde sedan den berusade ungerske chauffören vänt sin långtradare på motorvägen och börjat köra i mötande körfält. Vansinnesfärden slutade med att fem människor i två bilar kördes ihjäl.

Vägverket ska nu i en särskild haverikommission undersöka kraschen, som är en av de värsta trafikolyckor som har inträffat i Skåne. Och rederierna kommer att kallas till utredningen.

Tradition att bjuda på öl och vin
Att det sedan årtionden varit tradition att bjuda chaufförer på öl och vin under överfart till Sverige bekräftas till Ekot av en rad ansvariga inom färjenäringen.

Marknadsledare är Malmörederiet Nordö-Link som årligen fraktar 130 000 lastbilar till Sverige.

– Vi har ju självbetjäning och då tar chauffören antingen ett glas mjölk eller ett glas mellanöl. Han kan också när han tar ost vid ostdisken ta vin ur en vinförpackning. Det ingår i måltiden, säger vd Rüdiger Meyer.

Vilket ansvar har rederierna för alkoholförtäringen bland lastbilschaufförer?

– Jag anser att vårt ansvar är att inte uppmuntra människor till att dricka sprit, säger han.

Nu har ett annat rederi, Scandline, bestämt sig för att sluta med detta ombord på deras färjor. Vad säger du om det beslutet?

– Det är ju upp till varje rederi och självklart ska vi vid nästa ledningsmöte prata igenom detta, säger Rüdiger Meyer, vd för Nordö-Link.

Per Gulbrandsen
per.gulbrandsen@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".