Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Uppkörningar kan bedömas helt olika

Publicerat måndag 25 oktober 2004 kl 05.00

Det är stora skillnader på hur Vägverkets trafikinspektörer bedömer uppkörningar. Det finns trafikinspektörer som underkänner nästan dubbelt så många som kolleger på samma arbetsplats. (Front, P3)

Det visar statistik som Vägverket tagit fram.

– Vi känner väl ibland att någon elev som blivit underkänd kanske hade blivit godkänd med en annan inspektör. Men det är bara en känsla vi har. Vi kan aldrig bevisa det, säger Anders Antonsson som är trafikskolelärare i Sala.

Sedan tidigare är det känt att det varierar kraftigt mellan olika orter i landet när det gäller hur stor andel som blir godkända på sin uppkörning.

Stora skillnader på samma kontor
I Storstockholm är det betydligt färre som godkäns än i till exempel Örnsköldsvik och Skellefteå.

Men Vägverkets statistik över samtliga trafikinspektörer som haft fler än 300 uppkörningar i år visar att det också är stora skillnader på ett och samma förarprovskontor.

I Linköping där skillnaden är störst, har en trafikinspektör godkänt 81 procent av alla uppkörningar medan kollegan bara har godkänt nästan hälften, 45 procent.

De största skillnaderna efter Linköping, finns i Halmstad, Sollentuna, Solna och Västerås.

”För stora skillnader”
– Vi inser ju också att det är människor som bedömer, så vissa skillnader finns, men skillnaderna är för stora, säger Tom Ramstedt, chef på Vägverkets förarprovsenhet.

Statistiken visar alltså att det är olika stor chans att klara körkortet beroende på vilken trafikinspektör man kör upp hos. På Vägverket jobbar man med att försöka minska skillnaderna. Bland annat följer man ibland med på uppkörningar för att se att trafikinspektörens bedömning ligger på rätt nivå, säger Tom Ramstedt.

– Vi måste jobba hårt med att få så bra och lika värderingsgrunder som möjligt hos våra egna inspektörer. Det är en mänsklig spridning även om vi jobbar hårt med kvaliteten.

Enligt trafikskoleläraren Anders Antonsson leder inspektörernas olika bedömningar också till att körkortsaspiranter släpps ut i trafiken innan de är redo.

– Det var vid några situationer som var direkt farliga och det ledde inte ens till någon kommentar utan eleven blev godkänd.

Johan Bratt, P3 Front
johan.bratt@sr.se

Godkända uppkörningar i procent vid Vägverkets kontor i år.

Farsta 44%
Södertälje 44%
Solna 47%
Sollentuna 49%
Uppsala 49%
Borås 54%
Helsingborg 56%
Halmstad 57%
Malmö 57%
Eskilstuna 59%
Göteborg 59%
Linköping 59%
Örebro 60%
Västerås 60%
Karlskrona 61%
Växjö 62%
Falun 63%
Kristianstad 63%
Uddevalla 65%
Jönköping 66%
Kalmar 68%
Östersund 68%
Gävle 68%
Umeå 69%
Skövde 69%
Karlstad 72%
Luleå 72%
Sundsvall 74%
Skellefteå 79%
Örnsköldsvik 84%
Visby är ej med i statistiken pga för få uppkörningar.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".