Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Professorn: Alla måste inte kunna matte

Publicerat söndag 31 oktober 2004 kl 12.30

De flesta av oss skulle klara oss bra i livet utan att kunna så speciellt mycket matematik. Det skriver fem matematikprofessorer på Dagens Nyheters debattsida. Förklaringen är att vi får mycket hjälp av datorer i dag.

– Det nya är att datorn har blivit ett nytt hjälpmedel inom matematiken. Det kommer att förändra matematikens innehåll, och hur man använder matematiken i vårt samhälle, säger Claes Johnson, professor i tillämpad matematik vid Chalmers i Göteborg.

– Från toppen av forskningen där nya metoder utvecklas kommer det att fortplanta sig ner i undervisningen över gymnasier till grundskolan. Det vill säga att målet med matematikundervisningen blir annorlunda nu med datorn som ett hjälpmedel för att göra nya saker, än det var för 50 år sedan.

Er tes är att matte inte är så viktigt för alla. Hur lite behöver man lära sig då?

– Man kan klara sig med ganska lite matematik för att klara sin ekonomi främst. Då ska man kunna elementär räkning med de fyra räknesätten, kunna hantera procent och så vidare för att hantera ekonomin. Naturligtvis ska alla kunna detta.

Klarar sig bra utan
De fem professorerna reagerar på det förslag som Matematikdelegationen kom med i slutet av september, som innebär en bred satsning på ämnet matte. Delegationens uppfattning var att svenska elever är alldeles för dåliga på matematik och att intresset för ämnet minskar.

Claes Johnson och hans kollegor intar en annan ståndpunkt: att det går att klara sig bra i livet utan att kunna så mycket matematik. En förklaring är att vi får mycket hjälp via datorerna.

”Spetskompetens är viktigt”
Artikelförfattarna vill ha en ny utredning med ny sammansättning och nytt uppdrag. De vill öppna för en mer differentierad undervisning, med större skillnad i undervisningsnivåer.

– Där man utnyttjar det intresse och den fallenhet som en del elever faktiskt har. Om man samtidigt säger att matematik är väldigt viktigt för alla så blockerar man differentieringen och möjligheten för några att lära sig mer, säger Claes Johnson.

Är inte det här lite som att svära i kyrkan?

– Det tycker jag inte. Vi vet att Sverige är ett litet land och därför behöver vi spetskompetens, detta är helt nödvändigt för överlevnaden för Sverige överhuvudtaget.

Maria Eksedler
maria.eksedler@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".