Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Saab finslipar förslag till GM

Publicerat måndag 1 november 2004 kl 12.21

På måndagskvällen kommer Saab Automobil att överlämna det förslag som ska övertyga ägaren GM att lägga Europa-produktionen av mellanklassbilar till Trollhättan. Den stora stötesten i Saab-ledningens pågående förhandlingar med facken är möjligheten att ta in visstidsanställd personal.

Chresten Nielsen är vice ordförande för metallklubben på Saab.

– Visstidsanställda har nästan blivit behandlade som ett b-lag ute i samhället, bland annat i samband med krediter och för att låna kan det krävas fast anställning. Därför strävar vi efter att ha så många fast anställda som möjligt.

Flexibel personal
Exakt hur stor del av den samlade personalstyrkan som ska ha en tillfällig visstidsanställning är inte klart. Men ledningen är tydlig med att det måste finnas visstidsanställningar på Saab.

Enligt vad Ekot erfar kommer det att handlar om ungefär 10 procent av personalen som har tidsbegränsade anställningar.

Huvudskälet från ledningen är att arbetsstyrkan ska vara så flexibel som möjligt och slippa varsla delar av personalen om uppsägning, med uppsägningstider på flera månader, vid produktionsnedgångar.

Arbetstid diskuteras
Sedan tidigare är det helt klart att det kommer att bli treskift istället för dagens tvåskift. Fabriken ska utnyttjas så stor del av dygnets 24 timmar som det bara går.

Veckoarbetstiden på 38 timmar diskuteras även under måndagen, när bara några timmar återstår till att den så kallade offerten ska lämnas in till GM:s Europaledning. Rutiner kring raster och skiftövergångar tas också upp.

Facken och ledningen ska också komma överens om språköversättningen av de olika uppgörelserna till engelska. Egentligen skulle förhandlingarna varit klara i fredags, men förhandlingarna har pågått hela helgen.

– Det har varit svåra förhandlingar under tidspress. Det är lite annorlunda än vanliga förhandlingar, säger metallklubbens vice ordförande, Chresten Nielsen.

Minskar personalstyrkan
Det som många kallat en kamp handlar om en produktion av 300 000 bilar, istället för dagens produktion av 130 000 bilar om året i Trollhättan.

6 000 personer jobbar på Saab, men efter det senaste varslet på 540 personer, som kom för en månad sedan, så ska personalstyrkan alltså bli ännu mindre.

Ännu mindre kan den bli, om inte GM förlägger sin produktion i Europa av mellanklassbilar till Trollhättan. Det handlar om uppföljarna till Saabs 9-3-modell och Opel Vectra. Opel Vectra byggs ju i Rüsselsheim i Tyskland.

Besked nästa år
Ledningen för den fabriken överlämnar sin offert också på måndagen och ska övertyga till varför produktionen av mellanklassbilar ska förläggas till just Rüsselsheim.

Sedan väntar några månaders utredningsarbete inom GM och under det första kvartalet nästa år kommer beskedet vilken fabrik som har de bästa förutsättningarna att kunna öka produktionen så mycket som GM kräver.

Däremot är framtiden för förloraren, mycket oviss.

Jan Andersson, Göteborg
jan.andersson@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".