Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Många andra vägprojekt får vänta

Publicerat tisdag 2 november 2004 kl 16.10
Klicka på bilden för karta över regeringens vägsatsningar.

Andra delar av landet får betala för regeringens vägsatsning i Trollhättan. För att få råd med nya vägar där så skjuter regeringen upp flera andra efterlängtade vägprojekt.

14 vägsträckor plockas bort ur vägplanen för de kommande tio åren, för att pengarna ska räcka till satsningarna kring Trollhättan.

Ett exempel är riksväg 26 utanför Mullsjö i Västergötland.

– Jag blir oerhört bestört. Jag tycker det är fruktansvärt eftersom vi har väntat och väntat och vårt vägprojekt har flyttats fram den ena gången efter den andra. Vi vet att vägen är oerhört viktig för vår industri och det känns nästan som att klippa av en navelsträng om vi ska behöva vänta ytterligare, säger socialdemokratiska kommunalrådet Anja Berglund i Mullsjö.

Riksväg 26 utanför Mullsjö är smal, hårt trafikerad och olycksdrabbad, ändå skjuts den utlovade utbyggnaden 2008 nu på framtiden.

Det är en av 14 vägsträckor som plockas bort ur vägplanen för de kommande tio åren för att pengarna ska räcka till satsningarna kring Trollhättan.

Politiskt beslut
Totalt handlar det om 1,8 miljarder som omfördelas, ett rent politiskt beslut. Vägverket har inte fått yttra sig i frågan, enligt presschefen Tomas Andersson.

Infrastrukturminister Ulrica Messing säger till TT att det är en viktig nationell satsning, och att det krävs att alla ställer upp när fordonsindustrin är hotad.

”Förtroendet urholkas”
I Östergötland där exempelvis ombyggnaden av riksväg 50 genom Motala skjuts upp, reagerar landshövdingen Björn Eriksson och talar om ett systemfel.

– Jag tror att förtroendet för det här planeringssystemet är på väg att urholkas. Det blir ofta så att det blir en siffra, en satsning och sedan försvinner pengarna successivt. Det är inte bra för det allmänna stödet. Dessutom tror jag att man måste göra som man gjorde förr i världen och lånefinansiera till den här typen av investeringar.

– Jag tror att det känns väldigt bittert för dem som har räknat med att lönsamma projekt skulle komma tillstånd och nu får se dem skjutas framåt, säger Björn Eriksson.

Daniel Rundqvist,
i samarbete med SR Jönköping
daniel.rundqvist@sr.se

Uppskjutna vägprojekt

E 4 Trafikplats Måby
E 4 Persön-Kalix, etapp 1
E 12 Brattby-Vännäs
E 14 Nacksta-Matfors
E 14 Pilgrimstad-Lockne
E 22 Trafikplats Lund Södra
E 22 Trafikplats Råby
E 22 Förbifart Fogdarp
E 22 Förbifart Linderöd
E 22 Sätaröd-Vä
Rv 26 Halmstad-Oskarsström
Rv 26 Risbro-Mullsjö
Rv 50 Skänninge-Norrsten + genomfart Motala

Källa: TT

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".