Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Oetisk reklam i resebranschen

Publicerat fredag 5 november 2004 kl 08.47

Resebranschen förtiger fattigdom och politiskt förtryck när de använder glada naturfolk och exotiska miljöer i marknadsföringen. Klas Grinell, forskare vid Göteborgs Universitet vill att resebranschen börjar ta ett etiskt ansvar.

Idéhistorikern Klas Grinell vid Göteborgs Universitet har gjort en doktorsavhandling om resereklam och han anser att resebranschen måste ändra sin marknadsföring.

Det finns ingen anledning för resebranschen att försköna hur det ser ut på resmålen, säger Grinell.

I avhandlingen ställer Grinell frågan vad utlandsturismen säger om oss själva och om vår syn på omvärlden. Han har studerat resekataloger och reklammaterial från början av 1900-talet till 1990.

I kryssningar till Västindien före andra världskriget talas till exempel om tjattrande negrer som arbetar på fälten.

Bo Nordström, SR Göteborg
bo.nordstrom@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".