Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Kundtjänst i fokus på TeliaSoneras bolagstämma

Publicerat tisdag 3 april 2012 kl 18.52
Aktieägare och kund: "Jag vill vara här och säga vad jag tycker"
(2:53 min)

På tisdagen var det bolagsstämma i svensk-finska TeliaSonera. Intresset från aktieägare att delta var ganska ljummet och den fråga som ställdes oftast var frågan om kundtjänsten.

Det började med att stämmans ordförande uppmanade deltagarna att inte ta för mycket tid med frågor om telefonräkningar. I stället skulle det helst handla om balans-och resultaträkningar. Men vad hjälpte väl det. De flesta ville ändå tala om kundtjänst, halva stämmotiden gick nog åt till det och det berodde väl på att många var både ägare och kunder.

TeliaSonera har ett starkt år bakom sig. Och  är en av landets största investerare. 17 miljarder 2011. Och bolaget verkar på en marknad som globalt har 5 miljarder abonnenter och 2 miljarder är uppkopplade på Internet. Det är den explosionsartade efterfrågan på bredband, både mobilt och fast, som driver på.

 Hotet från app-världen, där olika applikationser laddas ner i miljoner varje dag, och där operatörer som TeliaSonera inte kan ta betalt, spelades dock ner av ledningen idag. Det är inget TeliaSonera ska satsa stort på. VD Lars Nyberg sa att operatörerna ska bygga ut kapaciteten i näten. Apputvecklarna får göra sitt.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".