Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Svenskarna handlar rekordmycket kosmetika

Publicerat måndag 9 april 2012 kl 07.06
Motsvarar kostnaden för tandläkarbesök
(1:41 min)
1 av 2
"Jag sminkar mig varje dag, med i alla fall mascara", säger Angelica Lindeberg.
2 av 2
Hudvård för män, munskölj och spaprodukter ökar mest, enligt Olof Holmer på Kemisk-Tekniska leverantörförbundet.

Försäljningen av kosmetik och hygienprodukter är rekordhög. Förra året handlade vi svenskar produkter för drygt 14 miljarder kronor – en ökning med 30 procent på tio år. Många köpare är unga flickor.

– Jag handlar rätt så mycket. Jag sminkar mig varje dag, med i alla fall mascara, säger Angelica Lindeberg.

Förra året handlade vi kosmetika och hygienprodukter – som hudkräm, hårfärg, tvål och smink – för 14 miljarder kronor, motsvarande 1 500 kronor per person. Det är lika mycket som våra tandläkarbesök kostade i genomsnitt förra året.

På tio år är ökningen 30 procent, något som innebär att vi nu ligger på genomsnittet inom EU, säger Olof Holmer, som är vd för branchorganisationen Kemisk-Tekniska leverantörförbundet.

– Den största förklaringen till ökningen är egentligen att man har valt inte fler produkter, utan något mer exklusiva produkter. Sedan finns det ett antal trender också där man kan tala om volymsökningar. Det är bland annat hudvård för män, munskölj och vi har också sett en enorm ökning i det vi kan kalla för spaindustrin.

För företagen är den ökade försäljningen viktig, men på Naturskyddsföreningen menar de att det kan få stora konsekvenser för miljön, med mer utsläpp av cancerogena och hormonstörande ämnen.

Olof Holmer säger att de följer de regler som finns kring innehåll, men att om utsläppen är stora kan det ju påverka naturen.

På Medborgarplatsen i Stockholm står Angelica Lindeberg med två vänner. En liten bit bort kan vi se affischer som gör reklam för veckomagasin som pryds av välsminkade kvinnor. Och det, och annan reklam, som främst vänder sig till unga, menar Olof Holmer kan vara en bidragande orsak till att försäljningen gått upp.

Angelica Lindeberg har märkt att det är allt fler som sminkar sig i dag. 

– Ja, jag tycker det har blivit rätt mycket i de yngre åldrarna och det tycker jag är fel. För man ska inte börja för tidigt, för då förstörs huden snabbare också.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.

Användarkommentarer

Nedanstående kommentarer kommer från användare och är inte en del av det redaktionella innehållet. I och med att du skickar in en kommentar bekräftar du också att du accepterar våra regler för kommentering
Du kan kommentera anonymt. Vill du inte uppge din e-post kan du därför skriva in en påhittad t ex ”intejag@example.com”

Visa fler
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".