Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Restaurangföretagare: Sänkt moms gav klar effekt

Publicerat tisdag 24 april 2012 kl 04.54
"Svårt att se var kunderna ska komma ifrån"
(2:08 min)
1 av 2
Eva Östling Ollén. Foto: Marcus Erixson..
Meny utanför lunchrestaurang. Foto: Tomas Oneborg/Scanpix.
2 av 2
Meny utanför lunchrestaurang. Foto: Tomas Oneborg/Scanpix.

Regeringens sänkning av restaurangmomsen har kritiserats för att vara en ineffektiv och dyr åtgärd. Men efter tre månader med de nya reglerna hävdar restaurangföretagen att man kan se en tydlig effekt, både i form av lägre priser och nya jobb.

– Jag är lite förvånad, positivt förvånad, över att det har varit en sådan omedelbar, kraftig efterfrågan på ny personal, säger branschorganisationen Visitas vd Eva Östling Ollén.

Under januari, februari och mars i år, det första kvartalet då restaurangmomsen var 12 i stället för 25 procent, anmälde restaurangerna 14 500 lediga platser till Arbetsförmedlingen.

Det är en ökning med drygt 20 procent jämfört med samma period förra året. Platsannonserna på övriga arbetsmarknaden låg samtidigt i stort sett stilla, jämfört med ett år tidigare.

Sveriges hotell- och restaurangföretagare, som har bytt namn till Visita, drar slutsatsen att viljan att anställa ökat på grund av den sänkta momsen.

– Det här är en momseffekt, absolut, säger organisationens vd Eva Östling Ollén.

Hur kan du veta det?

– Annars hade man ju kunnat se samma förhållande inom andra branscher, och det gör vi inte, säger Östling Ollén.

Institutet IFAU som ska utvärdera den sänkta restaurangmomsens effekter anser att priserna måste falla mer för att reformen ska få någon egentlig effekt på sysselsättningen.

Enligt restaurangföretagen föll priserna med 2,3 procent det första kvartalet. Det är rätt lite i relation till momssänkningen, säger Oskar Nordström Skans som leder utvärderingen på IFAU åt regeringen.

– Någonstans mellan en fjärdedel och en femtedel av momssänkningen har kommit konsumenterna till del, det är ganska lite i sammanhanget. Om priserna inte går ner är det svårt att se var kunderna ska komma ifrån som man ska använda den nya personalen till att serva, säger Nordström Skans.

Krögaren Valerio Amico i centrala Stockholm har nyanställt och han tror att man kan utvärdera den sänkta momsen tidigast om något år.

– Först då kan man se hur momsen har gett utslag, men i och med att den sänktes på det här viset så har jag i alla fall anställt tre nya. Jag har inte sänkt mina priser för jag har italienska råvaror och de är ju lika dyra, men jag höjer ju inte heller, säger han.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".