Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

”Underhåll av vägar och järnvägar viktigast”

Uppdaterat fredag 27 april 2012 kl 16.35
Publicerat fredag 27 april 2012 kl 13.05
"Det viktiga är att effektivsera det som finns"
(1:47 min)
1 av 2
Infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd. Foto: Janerik Henriksson/ Scanpix
2 av 2
Trafikverkets generaldirektör Lena Erixon. Foto: Jessica Gow/ Scanpix

Underhåll och förbättringar av nuvarande vägar och järnvägar är allra viktigast för att förbättra transporterna de kommande åren, enligt slutrapporten från den statliga Kapacitetsutredningen. Men nya investeringar behövs också, exempelvis att börja bygga banor för snabbtåg mellan Linköping och Norrköping och Mölnlycke-Bollebygd.

Lena Erixon, Trafikverkets ställföreträdande generaldirektör,  var utredare.

– På södra stambanan har vi i dag stora problem, framför allt med punktligheten. Speciellt ansträngt är det nu mellan Linköping och Norrköping så det är angeläget att den etappen kommer igång.

– Det andra när det gäller Göteborg-Borås handlar framför allt om första etappen, mellan Bollebygd och Mölnlycke, där vi knyter ihop till Landvetter. Det är viktigt att säkerställa att vi får bättre förbindelser till Landvetter, säger hon.

Att börja med de här sträckorna skulle alltså underlätta trafikproblem i områdena, men skulle också kunna bli inledningen av snabbtågsbygget hela vägen mellan Stockholm och Göteborg/Malmö.

Infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd kommer att lämna besked om vad som ska byggas i höstens infrastrukturproposition, men är positiv till att börja mellan Linköping och Norrköping.

– Vi ser redan i dag att det är fullt på de spåren vissa tider och vi har jobbat utifrån att hindra falskhalsar och öka kapacitet och där har vi kapacitetsbrist, säger Catharina Elmsäter-Svärd.

Precis som i tidigare delförslag anser Kapacitetsutredningen att regeringen bör lägga ytterligare drygt fyra miljarder kronor per år på trafiksatsningar fram till 2021, eller 38 miljarder totalt. Underhåll för att se till att trafiken flyter på nuvarande spår och vägar är allra viktigast, men också att styra hur folk väljer att åka eller transportera sina varor.

Utredningens huvudpunkter är att satsa mer kring Stockholm - där problemen är värst - men också kring Göteborg och Malmö. Godstrafiken behöver också förbättras. Jämfört med tidigare lyfter utredningen fram behovet av satsningar på transporter kring gruvorna i Bergslagen och Pajala.

– Det handlar om väginvesteringar när det handlar om Pajala och järnvägsåtgärder när det handlar om gruvorna i Bergslagen, säger Lena Erixon på Trafikverket.

Jonas Eliasson, professor transportsystemanalys på Kungliga tekniska högskolan, hade egentligen velat se ännu tydligare diskussioner om styrmedel som olika skatter på transporter, men håller med om att det viktigaste är att de nuvarande systemen underhålls.

– Det allra mesta av det som vi kommer ha om 30 eller 40 år finns redan nu. Så de stora frågorna handlar faktiskt om hur man får transportsystemet som redan finns att fungera så effektivt som möjligt, säger Jonas Eliasson.

Fråga
Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.

Användarkommentarer

Nedanstående kommentarer kommer från användare och är inte en del av det redaktionella innehållet. I och med att du skickar in en kommentar bekräftar du också att du accepterar våra regler för kommentering
Du kan kommentera anonymt. Vill du inte uppge din e-post kan du därför skriva in en påhittad t ex ”intejag@example.com”

Visa fler
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".