Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Vill se skriftliga avtal vid telefonförsäljning

Publicerat söndag 29 april 2012 kl 07.25
Foto: Fredrik Persson / Scanpix.

Post- och telestyrelsen och Konsumentverket vill att det ska krävas skriftliga avtal även vid telefonförsäljning.

För att minska problemen med oseriös telefonförsäljning bör det  införas krav på skriftligt godkännande av avtal vid all telefonförsäljning.

Det skriver generaldirektörerna på Konsumentverket och Post- och telestyrelsen, Gunnar Larsson och  Göran Marby på Svenska Dagbladets debattsida.

Det svåra med muntliga avtal är att konsumenten inte har något kvitto på vad som avtalats.

Enda beviset är ofta en ljudfil, som sällan är komplett och som ibland till och med har manipulerats, skriver de.

Ekot

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.

Användarkommentarer

Nedanstående kommentarer kommer från användare och är inte en del av det redaktionella innehållet. I och med att du skickar in en kommentar bekräftar du också att du accepterar våra regler för kommentering
Du kan kommentera anonymt. Vill du inte uppge din e-post kan du därför skriva in en påhittad t ex ”intejag@example.com”

Visa fler
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".