Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Stadsjeeparna populära på bilmässan i Peking

Publicerat söndag 29 april 2012 kl 16.30
Statsjeeparna är många och populära på bilmässan i Peking. Foto: Alexander F. Yuan/ Scanpix

Pekings bilmässa, som pågår just nu, har blivit en av världens mest betydelsefulla i takt med att Kina har blivit världens största bilmarknad. Men Kinas tidigare så omtalade satsning på miljöbilar har inte fått något genomslag. Istället verkar de kinesiska bilköparna dra sig mot större och större bilar.

Li Ming, en av dem som tidigare i veckan var på bilmässan i Peking, stod och tittade på en stadsjeep av det Kinaägda märket Volvo.

– Personligen så är det viktigt för mig att motorn har explosiv kraft. Off-roadkapacitet och hästkrafter är vad jag tittar efter när jag ska köpa bil. Jag gillar den här bilen väldigt mycket. Den är ju känd som den nordeuropeiska stridsvagnen, säger Li.

Li Ming jobbar ironiskt nog som ingenjör på ett oljebolag i Peking. Men hans åsikter representerar en bredare trend i Kina. Bilen betraktas här som den främsta av alla statussymboler. Det ska vara stort och vräkigt. I synnerhet så har kineserna nu fått upp ögonen för just stadsjeepar.

Många av världens största biltillverkare har i år valt just mässan här i Peking som plats för att rulla ut nya modeller av stadsjeepar. 

Det skiljer sig rätt markant från tidigare år, då många valde mässan som plats för att lansera nya elbilar och hybrider. Regeringen hade då deklarerat att Kina skulle bli världsledande på elbilar. Tusentals laddningsstationer skulle byggas runt om i de större städerna. Så har det nu inte blivit, dels på grund av tekniska problem, men även just på grund av bristande efterfrågan på miljöbilar.

Kina är däremot nu världens största bilmarknad. Förra året såldes cirka 18 miljoner nya bilar här. Enligt vissa bedömare kommer den siffran att ha stigit till 30 miljoner nya bilar per år runt 2020. Men alla nya bilar innebär ju naturligtvis även stora påfrestningar på infrastrukturen och ännu sämre luftkvalitet i städerna. Och trenden att fler vill ha stora stadsjeepar lär ju knappast göra den situationen bättre.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".