Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Skolverket kräver skärpning av kommunerna

Uppdaterat fredag 4 maj 2012 kl 17.27
Publicerat fredag 4 maj 2012 kl 07.55
"Med det fria skolvalet ser vi att vi har fått en ny sorts uppdelning"
(1:39 min)
Foto: Janerik Henriksson/Scanpix

Skillnaderna mellan olika skolors resultat ökar kraftigt, visar en rapport som Skolverket presenterar i dag. Det är den andra rapporten på två dagar som visar att skolorna brister i likvärdighet och nu efterlyser Skolverket en skärpning från kommunernas sida.

– Jag är väldigt orolig över om det är så att en del skolor blir sämre skolor och får fortsätta att vara sämre skolor. Och det är förstås så att alla elever ska ha samma chans och förutsättningar att nå målen, säger Anna Ekström som är generaldirektör för Skolverket.

Kommunerna och skolorna måste därför bli bättre på att tillämpa den nya skollagen som säger att skolan ska vara likvärdig, säger Anna Ekström:

– Inom kommunen ska man fördela resurserna på ett sådant sätt att målen kan uppnås och här finns det mer att göra.

Till exempel bör resurserna fördelas så att rektorer och lärare får mer stöd.

Skillnaden mellan skolornas resultat har fördubblats mellan åren 1998 och 2011. Det presenterar Skolverket i en ny rapport där myndigheten bland annat har undersökt alla slutbetyg för elever i årskurs nio.

En viktig orsak till att skillnaderna ökar är det fria skolvalet, tror Anna Ekström.

– Med det fria skolvalet ser vi att vi har fått en ny sorts uppdelning på skolor som vi inte har sett förut. Och den består i att ambitiösa elever söker sig till skolor där det går många andra ambitiösa elever och därmed får vi större skillnader mellan skolor.

Centerpartiets skolpolitiska talesperson Ulrika Carlsson är kritisk den förklaringen.

– Det är en alldeles för enkel förklaring, det är mycket mer komplext än så, säger hon.

Ulrika Carlsson ser istället att problemet ligger på skolorna, som enligt henne under lång tid haft svårigheter att nå bra mål och resultat.

Skolverkets rapport är den andra på kort tid som pekar på likvärdigheten i skolan har blivit sämre. Myndigheten kräver nu att också politiker ska ta större ansvar för att likvärdigheten ska öka. Skolverket tycker att resurserna ska fördelas så att rektorer och lärare får mer stöd. Och Centerpartiets skolpolitiska talesperson Ulrika Carlsson ser en liknande lösning.

– Där måste vi titta på om det finns möjligheter att omfördela resurser till viss del så att de här skolorna som har ett tuffare uppdrag än andra faktiskt också får ytterligare resurser, menar hon.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.

Användarkommentarer

Nedanstående kommentarer kommer från användare och är inte en del av det redaktionella innehållet. I och med att du skickar in en kommentar bekräftar du också att du accepterar våra regler för kommentering
Du kan kommentera anonymt. Vill du inte uppge din e-post kan du därför skriva in en påhittad t ex ”intejag@example.com”

Visa fler
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".