Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Elbilsatsning i Göteborg hotas av nedläggning

Publicerat onsdag 9 maj 2012 kl 09.55
"Ska kunna lämna bilen var som"
(2:06 min)

Elbilar har svårt att slå igenom i Sverige. En satsning med statligt stöd i Göteborg som skulle blir Sveriges största elbilspool hotas nu av nedläggning.

En av dem som nu hoppar av är Volvo PV:s dotterbolag bilpoolen Sunfleet, där Jesper Sundblad är regionssansvarig.

-- Vi har ju vår affärsmodell, som bygger på att kunden bokar bilen och går och hämtar den på plats. Det nya projektet handlar om att man ska kunna hämta en bil var som helst och lämna den var som helst. Det är en liten annan teknik, ett litet annat koncept. Vi känner oss trygga med den affärsmodell vi har i dag, säger han.

Tanken var att Sveriges första flytande elbilspool skulle starta i Göteborg nästa år. Men efter fem månaders arbete och 750 000 kronor i statligt stöd, från innovationsmyndigheten Vinnova, ser det mörkt ut för elbilsprojektet.

Anledningen är att bilpoolföretaget Sunfleet, ett dotterbolag till Volvo, har dragit sig ur, vilket i sin tur inneburit att Volvo personbilar valt att inte ställa upp med de 40 elbilar som krävs.

Sun Fleet och Volvo personbilar blev inbjudna att vara med i förstudien men valde sedan att inte gå vidare i projektet.

Det finns i dag totalt 400 elbilar i Sverige, att jämföra med över fyra miljoner vanliga bilar. Trots stora ambitioner med elbilspremier och upphandlingar, har svenska elbilsförsäljningen hittills inte varit så lyckad.

I andra länder som Frankrike och USA har stora publika elbilspooler gjort att allt fler elbilar kommit ut på gatorna.

Enligt den svenska elbilspoolsmodellen krävs det kring 4 000 användare i en stad som Göteborg för att bilpoolen ska gå runt. Med en smart telefon hittar användaren närmsta elbil och betalar 2,50 kronor per minut för körtiden.

Men trots att det i nuläget inte finns några elbilar och att tiden är knapp innan ansökan om nya pengar från Vinnova går ut har projektledare Johan Wedlin vid Victoriainstitetutet i Göteborg inte gett upp hoppet om elbilspoolen.

– Den är som ett maskrosbarn, det är väldigt många som kämpar för att den ska överleva. Många tycker att idén  är bra och säger att de själva skulle använda elbilspoolen om den fanns, säger han.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.

Användarkommentarer

Nedanstående kommentarer kommer från användare och är inte en del av det redaktionella innehållet. I och med att du skickar in en kommentar bekräftar du också att du accepterar våra regler för kommentering
Du kan kommentera anonymt. Vill du inte uppge din e-post kan du därför skriva in en påhittad t ex ”intejag@example.com”

Visa fler
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".