Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Lånade elbilar ska ersätta privatägda i Paris

Publicerat onsdag 9 maj 2012 kl 19.25
Skulle minska föroreningarna i staden
(1:50 min)
Världens största elbilspool finns i Paris. Foto: Niklas Zachrisson/Sveriges Radio.

Det pågår en tyst bilrevolution i Frankrike som vill förändra stadskörningen. Autolib heter den nu rekordstora bilpoolen i Paris som enbart består av elbilar. Tanken med Autolib är att ersätta så många vanliga, privatägda bilar som möjligt med ett färre antal elbilar. Men det är en skakig affär för staden och företaget som driver den stora bilpoolen eftersom antalet abonnenter än så länge är för få för lönsamhet.

I december förra året invigde Paris borgmästare Bertrand Delanoë världens största elbilspool och lovade att den om ett par år skulle bestå av 3 000 elbilar och motsvara en minskning med 22 500 privatägda, fossildrivna bilar och på så vis minska föroreningarna i staden rejält. 

I dag, sex månader senare, finns 1 500 låne-elbilar tillgängliga på gatorna i Paris. Det är mer än tre gånger så många elbilar som finns i hela Sverige. I stort sätt i varenda kvarter finns nu en Autolibstation där silvergrå elbilar står sammankopplade med grönlysande laddstolpar.

Men för att Bollorékoncernen, som står för elbilarna och skötsel av själva polen i samarbete med Paris stad, ska kunna gå med vinst, måste 80 000 parisare använda elbilspoolen. Hittills har bara 5000 abonnenter registrerats.

Vem som helst med körkort ska kunna låna en Autolib vid en station i stan och lämna den vid en annan, på liknande sätt som lånecyklarna Stockholm city bikes och Styr och ställ i Göteborg fungerar. Ett årsabonnemang kostar motsvarande trettonhundra kronor plus att användaren sen betalar en femtiolapp i halvtimmen för körtiden.

Publika elbilspooler börjar bli en starstadstrend. Nice, San Diego och Amsterdam är exempel på hur städer samarbetar med företag för att införa större elbilspooler.

Många experter anser att det gemensamma ägandet av elbilar i bilpooler är den dyra elbilens stora chans att slå igenom. Eva Sunnerstedt, elbilsansvarig på Miljöbilar Stockholm tror att elbilspooler är något som passar framtidens miljömedvetna storstadsbo, men säger att Stockholm stad inte planerar någon större satsning.

– Vi har väl känt att vi kanske inte måste gå först på just det här området, men publika elbilspooler är ett väldigt spännande område som vi gärna följer och det kan bli något som blir intressant för Stockholm längre fram.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.

Användarkommentarer

Nedanstående kommentarer kommer från användare och är inte en del av det redaktionella innehållet. I och med att du skickar in en kommentar bekräftar du också att du accepterar våra regler för kommentering
Du kan kommentera anonymt. Vill du inte uppge din e-post kan du därför skriva in en påhittad t ex ”intejag@example.com”

Visa fler
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".