Cancerfonden kritiserar H&M - för solbränna

H & M:s extremt brunbrända bikinimodeller befäster ett livsfarligt skönhetsideal och bidrar till att fler mister livet i hudcancer, skriver representanter för Cancerfonden i en debattartikel i DN på torsdagen.

Publicerat torsdag 10 maj 2012 kl 10:55

Reklamen förstärker budskapet att brunt är vackert och uppmuntrar till solande skriver de. Exponering för UV-strålning från sol och solarier är en faktor i majoriteten av alla hudcancerfall. I Sverige drabbas över 40 000 personer om året av hudcancer.

Det är oklart om modellens bruna skinn är ett resultat av solande eller av ett fotobehandlingsprogram, men effekten blir densamma, konstaterar Cancerfonden.

Frågan många ställer sig är om H & M:s modell är naturlig solbränd eller om man använt "brun utan sol"-sprej eller fotoredigeringsprogram för att ge henne den djupt bruna färgen.

Till P3 Nyheter säger H & M via mejl att ingen redigering av hudfärgen förekommit, men att fotografen använt "en särskild skuggteknik" som gör att man upplever henne som mycket brun.

Modellen i fråga är från Brasilien och H & M använder modeller av flera olika nationaliteter, tillägger företaget.

I ett mejl till TT kommenterar Charlotta Nemlin vid H & M:s presstjänst Cancerfondens debattartikel.

"Vi beklagar om vi har upprört någon med vår senaste badkampanj. Det är inte vår avsikt att visa upp ett specifikt ideal, utan syftet är att visa vår senaste sommarkollektion. Vi tar till oss av synpunkterna och fortsätter diskutera detta internt inför framtida kampanjer."

TT

Skriv ut

Dela

Användarkommentarer

7 Kommentarer

Nedanstående kommentarer kommer från användare och är inte en del av det redaktionella innehållet. I och med att du skickar in en kommentar bekräftar du också att du accepterar våra regler för kommentering
Du kan kommentera anonymt. Vill du inte uppge din e-post kan du därför skriva in en påhittad t ex ”intejag@jkldsa.se”

Visa fler