Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Malmtransporter ett svårt problem för Pajala

Uppdaterat måndag 25 juni 2012 kl 10.53
Publicerat måndag 25 juni 2012 kl 08.44
Långtradare var fjärde eller sjunde minut
(1:41 min)
Foto: Erlend Aas/Scanpix

Det finns inga andra alternativ än lastbilstransporter. Det är Trafikverkets svar på Regeringens uppdrag att hitta lösningen till att snabbt få igång transporterna av malmen från Northlands gruva i Pajala.

Redan nästa år kommer en och en halv miljon ton malm att transporteras på smala vägar genom byarna.

Aini Saari i Vittangi är en av många oroliga.

– Det är ju många som har småbarn som bor här efter vägen. Det bor ju småungar som går från hemmet till skolan och det är inte alltid de håller 40 genom byn som det är tänkt utan det körs ofta lite snabbare.

Den nya gruvbrytningen i Pajala innebär både stora möjligheter, med nya arbetstillfällen och utveckling av bygden, men också problem för de boende.

Det är vägarna, där malmtransporterna ska gå, som är i allt för dåligt skick för de 60 eller 90 ton tunga långtradare som väntas köra här ungefär var fjärde eller sjunde minut, dygnet runt.

På regeringens uppdrag har Trafikverket nyligen presenterat förslag på hur man ska lösa problemen. I ett första skede behöver befintliga vägar förstärkas. Trafikverket föreslår också att man bygger förbifarter vid de större samhällena Masugnsbyn och Vittangi.

Man föreslår även en genväg mellan Kaunisvaara och Junosuando. Längs en del av den sträckan kan man på försök testa eldrivna långtradare, tycker Trafikverket. Men eldrivna långtradare finns än så länge bara på försök i Tyskland, och det kan dröja innan det blir verklighet i Pajala.

Det är bråttom, för när produktionen i Pajalagruvan är i full gång 2015 kommer nära fem miljoner ton malm att färdas längs vägarna.

– Vi märker ju redan nu när dem kör här med dem där stora maskinerna att vägarna kommer ju inte hålla även om dem bygger nytt. Jag är tveksam till det, säger Rolf Bäckström i Vittangi.

Du ser inget positivt med det här?

– Det enda positiva är väl att folk har jobb. Men man kan ju inte gå över lik bara för att ha jobb.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".