Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Oklart hur supermiljöbilar ska bli populära

Uppdaterat fredag 27 juli 2012 kl 16.19
Publicerat fredag 27 juli 2012 kl 14.31
"Det är tio procent av inköpspriset"
(2:17 min)
Foto: Henrik Montgomery/Scanpix.

Miljöbilspremien på 40 000 kronor har bara utnyttjats av sexton privatpersoner, sedan premien infördes och det är långt kvar till regeringens mål om att det ska säljas 5 000 supermiljöbilar fram till 2014.

Stabschefen på miljödepartementet, Mattias Johansson, håller inte med kritikerna om att premien är för låg och menar att det är för tidigt att döma ut satsningen.

– Vi hade räknat med ungefär 40 premier per månad under det här första året. Så regeringen var medveten om att det skulle ta tid att få igång den här marknaden, säger Mattias Johansson.

Om regeringen får som den vill ska minst 5 000 nya supermiljöbilar rulla ut på våra vägar de kommande två åren. Då ska miljöbilspremier betalats ut till ett värde av 200 miljoner kronor. Så ser regeringens strategi ut för att få igång försäljningen av miljövänliga bilar.

För att en bil ska kunna klassas som supermiljöbil får koldioxidutsläppet per kilometer vara högst 50 gram vid blandad körning.

Men regeringens satsning har minst sagt rullat igång trögt. Sedan premien på 40 000 kronor infördes för ett halvår sedan har totalt 96 premier betalats ut och 39 ärenden ligger för beredning. Enbart sexton privatpersoner har ansökt och fått premien.

Kritikerna menar att 40 000 kronor är ett alltför litet belopp för den vanlige konsumenten, när supermiljöbilarna kostar runt 300 000 kronor. Men stabschefen på miljödepartementet, Mattias Johansson, tycker att premien är ett bra första steg.

– Det är ändå en väl tilltagen premie, med tanke på att det är tio procent av inköpspriset, säger han.

Att höja premien eller på annat sätt får ner priset på en supermiljöbil för att kicka igång försäljningen är inget regeringen diskuterar i nuläget. Man vill vänta och se hur satsningen tar sig. Mattias Johansson säger att man hoppas få ut 500 premier i år och att försäljningen sen ska öka successivt.

Ytterligare förslag – som att införa en skrotningspremie på äldre bilar för att få bort miljöovänliga fordon från vägarna – är Mattias Johansson skeptisk till. Den metoden har redan prövats, säger han, och miljöeffekten visade sig vara begränsad. Bilar som skrotades var oftast sådana som var i så dåligt skick att de inte rullade i trafiken.

Röster har höjts för att att stat, kommuner och landsting borde gå i bräschen och köpa in supermiljöbilar i högre grad än vad som görs i dag. Det tycker Mattias Johansson är en rimlig tanke, men det måste ske på frivillig väg.

– Eftersom det är ganska stora investeringsbeslut det rör sig om, så har jag respekt för att man tar tid på sig innan man gör den typen inköp, säger Mattias Johansson, stabschef på miljödepartementet.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.

Användarkommentarer

Nedanstående kommentarer kommer från användare och är inte en del av det redaktionella innehållet. I och med att du skickar in en kommentar bekräftar du också att du accepterar våra regler för kommentering
Du kan kommentera anonymt. Vill du inte uppge din e-post kan du därför skriva in en påhittad t ex ”intejag@example.com”

Visa fler
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".