Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Miljömissnöje med allt högre busspriser

Publicerat onsdag 1 augusti 2012 kl 21.52
"Borde nästan vara billigare"
(1:56 min)
Infrastrukturministern Catharina Elmsäter-Svärd. Foto: Janerik Henriksson/Scanpix.

De senaste tio åren har det blivit allt dyrare att resa kollektivt. Naturskyddsföreningen tycker att politikerna borde underlätta miljövänligt resande genom lägre priser. Men infrastrukturministern Catharina Elmsäter-Svärd anser inte att priset är viktigast.

– Just när det gäller kollektivtrafik så är det ofta en diskussion kring priset. Men frågan är ju också vad man får för det man betalar och där skiljer det sig ju också över landet. Det som är viktigt för mig är att resenärerna känner att det finns ett utbud som de tycker svarar upp mot den service och vad man är beredd att betala för det, säger infrastrukturministern.

Ekots granskning visar att det blir allt dyrare att åka kollektivt i landet och det är stora skillnaderna mellan länen. De senaste tio åren har priset på månadskort i länen ökat med ungefär 40 procent, medan konsumentpriserna stigit med 13 procent.

Kronoberg är ett av de län där prisökningen varit störst. Sabrina Valdebenito som ofta reser kollektivt och bor i Växjö är missnöjd med utvecklingen.

– Jag tycker inte det är rimligt – de vill ju att folk så åka mer kollektivt för miljön. Då borde det nästan vara billigare, tycker jag, jag tror att de hade tjänat på det ändå, säger hon.

Men Catharina Elmsäter-Svärd anser inte att priset är den enda faktorn som avgör om folk tar bilen eller åker kollektivt.

– Det kan vara en av väldigt många, annars är det mycket mera punktlighet, tidtabeller, turtäthet och att det är rent och snyggt. Det kan ibland vara till och med ännu mer viktigt, säger hon.

Svante Axelsson, generalsekreterare för Naturskyddsföreningen, tycker att det är en felaktig trafikpolitik att höja priserna.

– Det innebär att det glappar rätt rejält mellan vad politiker säger att de ska göra och de förutsättningar som vi människor får. Man bör ju få en koppling mellan att ord och handling blir ett och att det verkligen blir lättare för människor att välja de bättre miljöalternativen, säger han.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".