Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Straffavgifter för tjuvåkare skiljer stort

Publicerat torsdag 2 augusti 2012 kl 06.07
"Du tjänar på att tjuvåka"
(2:25 min)
I Västmanland kan det löna sig att tjuvåka med bussen. Foto: Inga Korsbäck/SR.

Den som tjuvåker på bussen, tåget eller tunnelbanan straffas olika i landet. I majoriteten av länen är det billigare att åka fast en gång i månaden än att köpa ett 30-dagars länskort. I Västmanland måste man till exempel bli tagen av en kontrollant tre gånger för att överskrida kostnaden för ett månadskort - något resenärerna Tobias Forssberg och Annie Blomqvist i Västerås ifrågasätter.

 – Du tjänar på att tjuvåka om det är det du håller på med och inte åker fast på daglig basis. Så det kanske inte är så bra.

– Det kanske kunde gå på några kronor mer så att man verkligen får lära sig att man gör inte så.

Avgiften bestäms av den regionala kollektivtrafiksmyndigheten. I 16 av landets 21 län och regioner är ett månadskort dyrare än att åka fast i en biljettkontroll. Ett månadskort i Västmanland kostar till exempel 1 135 kronor, medan den som åker fast i en biljettkontroll får böta 500 kronor.

Maria Linder, förvaltningschef för Västmanlands lokaltrafik, säger att allt fler fuskar med ogiltiga sms-biljetter. Men trots det har straffavgiften inte ändrats.

– Vi ligger ju bland de lägsta i landet och vi har inte diskuterat någon höjning och jag tror inte att fuskåkandet påverkas särskilt mycket av vilken nivå man har. Men självklart ska det kännas om man  åker utan giltigt färdbevis och blir ertappad. Det är möjligt att vi ska titta över prisnivån här.

Dyraste straffavgiften i landet är på 1 200 kronor, och gäller bland annat Stockholm där ett månadskort samtidigt kostar 790 kronor. Lägsta avgiften är i Kalmar, där den ligger på mellan 300 och 600 kronor beroende på hur stor överträdelsen är.

Karl-Johan Bodell, trafikdirektör vid länstrafiken i Kalmar län, är nöjd med det nuvarande systemet.

– Eftersom vi har väldigt lite tjuvåkning så har det inte funnits behov av att stipulera exempel med att ha högre belopp, utan det har fungerat med de belopp vi har.

Jan-Eric Nilsson, forskare på myndigheten Statens väg- och transportforskningsinstitut, säger att det skulle behöva forskas mer kring hur resenärer påverkas av straffavgifter.

– Det är ju kombinationen av nivån på böterna och sannolikheten för att råka ut för det, det vill säga hur ofta kontrollanterna är ute. Det är de två sakerna tillsammans som avgör vilken betydelse det har.

Natalie Roos i samarbete med Sveriges Radios lokala stationer

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".