Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Tågen i norra Skåne kan rulla först i kväll

Uppdaterat fredag 3 augusti 2012 kl 10.14
Publicerat fredag 3 augusti 2012 kl 09.24
"Det är ett omfattande haveri"
(1:49 min)
Tusentals passagerare väntade på torsdagskvällen på stationen i Eslöv efter att en kontaktledning rivits ner och stoppat all trafik mellan Tjörnarp och Hässleholm. Foto: Johan Nilsson/Scanpix.

Först till kvällen beräknas tågtrafiken nordöst om Malmö gå som vanligt, efter det stora kabelhaveriet i går eftermiddag.

Alf Karlsson är regionchef på entreprenören Strukton Rail.

– Det är ett omfattande haveri, inte minst på grund av konsekvenserna som blivit på övriga järnvägsanläggningen, både bana och signal, säger han.

Det var en bärlina strax norr om Höör som brast och den nedfallna strömledningen fick sedan både delar av spåret och signalskåp att smälta, meddelar Trafikverket.

Minst 10 000 resenärer hos Skånetrafiken och SJ påverkas av inställda, utglesade och försenade tåg. Sedan klockan ett i natt är ett spår igång och först klockan 21 i kväll beräknas det andra spåret öppnas.

Det var vid klockan 15.15 på torsdagen som bärlinan mellan Höör och Tjörnarp brast, enligt Trafikverket. Under kvällen kördes enkelspårstrafik, men sedan inträffade ett signalfel och all trafik stoppades.

– Just nu har vi fått igång det ena spåret och det andra är återställande av kontaktledning och signal. När kontaktledningen trillar ner, som i det här fallet, och man skickar in 16 000 volt i signalanläggningen också, så blir det en massa konsekvenser av det och därför tar återställningsarbetet så pass lång tid, säger Alf Karlsson.

Ska det behöva ta så här lång tid, drygt ett dygn?

– Ja det gör ju det eftersom skadorna kan bli så pass omfattande som de blir.

I april infördes ett system med förseningsavgifter där järnvägsföretag eller Trafikverket får betala varandra ungefär 10 kronor per försenad minut och tåg beroende på vem som orsakat fel i järnvägstrafiken.

Ekot

Fråga

Många stopp i tågtrafiken i år

Problemen har varit många med tågtrafiken i Sverige under våren och sommaren.

Håll dig uppdaterad med Ekot i sommar

Följ oss på Facebook och Twitter.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".