Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Rusning efter basvaror i och med semesterslut

Publicerat söndag 5 augusti 2012 kl 16.53
"I branschen kallas det för bunkrarperioden"
(1:38 min)
Efter semestern bunkrar svensken upp. Foto: Scanpix

När folk börjar komma hem från semestern innebär det också en stor omställning för Sveriges matvarubutiker. Konsumtionen sjunker och kunderna efterfrågar andra varor.

– Nu är det sallad som gäller, säger Gabriella Hausse, har precis kommit hem från semestern och står utanför en matbutik i Stockholm med en stor kasse:

Varför då?

– Det nya livet efter att ha ätit gott och druckit gott hela sommaren.

Efter en semester med sena grillkvällar och kanske flera restaurangbesök är det många som kommer hem och vill börja äta mer vardagsmat igen.

Och den förändringen märker många matvarubutiker av. I Coops butiker till exempel har man redan nu börjat byta ut de lite lyxigare varorna på butikshyllorna mot vardagsprodukter och basvaror.

För det är vad kunderna vill fylla på med hemma, säger Kristoffer Myrevik informationschef på Coop:

– I och med att man ofta har tomt under semestern i både frys och skafferi och man återgår lite till vardagsmatlagningen så handlar det väldigt mycket om basvaror och det är pasta, gryn, mjöl, man fyller frysen med kyckling, fisk och grönsaker till exempel.

Att folk storhandlar basvaror efter semestern gör augusti till en viktig period för matvarubutikerna - så viktig att perioden till och med har fått ett eget namn, Kristoffer Myrevik igen:

– Den kommande perioden från och med nu och några veckor framöver kallas internt inom branschen för bunkrarperioden.

Generellt sett brukar försäljningen av mat och dagligvaruprodukter gå ner en aning i augusti, visar siffror från HUI Research. Det efter den pikande sommarmånaden juli - då många kanske har handlat lite dyrare och lyxigare mat.

Men augusti fortsätter ändå att vara en av årets bästa försäljningsmånader för matvarubutikerna - som under den här perioden inte bara fyller på med mat utan också annat som kunderna vill ha - till exempel papper, pennor och anteckningsblock till skolstarten.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.

Användarkommentarer

Nedanstående kommentarer kommer från användare och är inte en del av det redaktionella innehållet. I och med att du skickar in en kommentar bekräftar du också att du accepterar våra regler för kommentering
Du kan kommentera anonymt. Vill du inte uppge din e-post kan du därför skriva in en påhittad t ex ”intejag@example.com”

Visa fler
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".