Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Sämre än väntat för SAS på flygmarknaden

Uppdaterat onsdag 8 augusti 2012 kl 11.43
Publicerat onsdag 8 augusti 2012 kl 08.11
Lågprisflyget klarar sig bäst
(1:44 min)
Den internationella branschorganisationen för flyget, IATA, har varnat för ett mycket svårt år 2012. Foto: Johan Nilsson/Scanpix.

I dag presenterar SAS sin delårsrapport och redovisar en vinst före skatt på 371 miljoner kronor för årets andra kvartal. Resultatet är betydligt sämre än väntat.

Bolaget har dragits med förluster i flera års tid och det är en hård marknad som SAS, och många andra flygbolag, försöker överleva på.

Flygbolaget SAS redovisar en vinst före skatt på 371 miljoner kronor för årets andra kvartal. I det ingår också engångsintäkter, som exempelvis försäljning av byggnader, för drygt 200 miljoner kronor.

Resultatet är betydligt sämre än väntat.

Efter beskedet föll SAS-aktien kraftigt på Stockholmsbörsen.

Det totala resultatet före skatt landade på 371 miljoner kronor jämfört med vinsten på 730 miljoner kronor föregående år. Analytiker hade i genomsnitt räknat med en vinst på 812 miljoner kronor, enligt Reuters sammanställning.

Omsättningen uppgick till 11 392 miljoner kronor, jämfört med 11 319 miljoner kronor ett år tidigare.

– Det är tufft, sedan finns det så klart undantag. Lågkostbolagen går ganska bra, men som helhet är det väl ganska mycket röda siffror, säger Mats Hyttinge, flyganalytiker på tidningen Affärsvärlden.

Stenhård konkurrens, prispress och höga bränslepriser. Den internationella branschorganisationen för flyget, IATA, har varnat för ett mycket svårt år 2012.

Men det finns några ljuspunkter. Japan Airlines gör vinst igen efter konkursen 2010 och Lufthansa har också överraskat med bättre resultat än väntat i år.

Dock är det lågprisflyget som klarar sig bäst. Ryan Air har hittills gjort ett rekordresultat och Norweigan Air lockade fler passagerare i juli än samma period förra året. Bolaget har dessutom chockat branschen genom att beställa drygt 200 nya, mer bränslesnåla plan. En satsning som kommer göra det ännu svårare för SAS att hänga med framöver, även om bolaget också har beställt nytt.

– Norweigan har med sina nya plan som kommer in lägre kostnader i bränsle och underhåll. SAS ligger efter där och har inte kunnat finansiera särskilt många nya flygplan, säger flyganalytikern Anders Lidman vid  konsultföretaget Aeropol.

SAS har det tufft. Delägarna, svenska, norska och danska staten har pumpat in miljarder genom åren. Viljan att stötta upp kommer förmodligen finnas kvar även framöver om det behövs, menar flyganalytikern Mats Hyttinge.

– Det finns ändå en bild av att man ska stötta sitt före detta nationella bolag, och det gör att man ändå någonstans kommer stöta till pengar om det behövs, säger han.

Ekot/TT

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".