Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Högtiden Eid al-Fitr märks inte i svenska butiker

Publicerat söndag 12 augusti 2012 kl 12.39
"Roligare att gå in i affären om man får lite Ramadan-spirit"
(2:26 min)
Runtom i världen förbereder sig muslimerna inför högtiden. Foto: Scanpix

Många muslimer förbereder sig nu inför Ramadans höjdpunkt, tredagarsfesten Eid al-Fitr. Inför det här köps bland annat nya kläder, inredning, möbler, leksaker och presenter. Men landets "andra julafton" märks inte i ute i de svenska butikerna, trots att det finns pengar att tjäna.

Rihab Garci i Stockholm ska snart börja handla presenter till festen. Hon tycker det är synd att högtiden inte syns mer på stan.

– Vi shoppar ju och vid Eid shoppar alla tjejer. Det hade varit mycket roligare att gå in i affären om man får lite Ramadan-spirit, säger hon.

Du är ju ute och tittar en del i butiker eftersom du gillar mode. Du har inte sett det här någonstans?

– Nej, tyvärr inte, säger Rihab.

Rihab Garci planerar inför tredagarsfesten som i år infaller efter mitten av augusti.  Av de uppskattningsvis, enligt Svensk Handel, 400 000 svenskar som firar denna högtid är det många som precis som Rihab kommer köpa snygga Eid-kläder och Eid-presenter.

– Jag kommer köpa något till min svägerskas små barn, någon rolig leksak. Och så tänker jag köpa till maken, självklart, och så till familjen, berättar Rihab Garci.

Ramadan handlar egentligen lika lite om konsumtion som julen gör. Men i båda högtiderna ingår det att ge gåvor till sina nära. Man klär sig snyggt och gör fint hemma. Det handlas. Men sedan går likheterna isär. För julen märks ute i butikerna. Det gör inte Ramadan, som med den festliga avslutningen Eid al-Fitr är i det närmaste osynlig,  förutom i möjligen några livsmedelsbutiker numera.

– Ja, jag tror inte det är ovilja, utan okunskap och kanske rädsla att göra fel. Jag tror dessutom inte att man inser hur stor möjlighet det här är, säger Meta Troell som är omvärldsanalytiker på branschorganisationen Svensk Handel.

Svensk handel uppskattar att konsumtionen som är knuten till Ramadan och Eid har ett värde på mellan 1,3 och 1,6 miljarder kronor. Men så länge detaljhandeln missar festen går man också miste om pengar.

–  Ja  man förlorar i omsättning. Det är svårt att ge en siffra, men jag tror att det handlar om miljontals kronor. Den här målgruppen handlar en del utomlands eftersom man reser mycket, och så beställer man hem via nätet och sådär. Man handlar ju i de butiker där man känner sig sedd, säger Meta Troell.

För Rihab Garci handlar en eventuell skyltning ute i butikerna inte bara om att man ska uppmanas och inspireras till att handla.

 – Går man in i en butik och ser att det finns en Ramadankampanj eller skyltning då känner man att: Wow! Titta här! - här syns vi. På det sättet spelar det roll, säger hon.

Fakta: Konsumtion

En svensk snittmånad konsumerar vi mat och övrig detaljhandel (inredning, kläder leksaker etc) för ca 50 miljarder kronor.

Under den månad som Ramadan och Eid firas (olika datum från år till år) ökar värdet på konsumtionen med mellan 1,3 och 1,6 miljarder, enligt uppsakttningar. Då är inte utrikes konsumtion och internetköp som görs i anslutning till högtiden medräknat.

Källa: Svensk handel.

Andelen muslimer eller de som firar Ramadan i Sverige bygger enbart på en uppskattning av Svensk Handel.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".