Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Reklam bakom ökat värktablettsanvändande

Publicerat måndag 13 augusti 2012 kl 11.11
"Man tar ju det som är mest känt"
(2:10 min)
1 av 2
Klicka för grafik
2 av 2
Foto: Maja Suslin/Scanpix.

Reklam för värkmediciner påverkar mycket vad vi väljer att köpa. Det visar Ekots sammanställning av vilka värktabletter som säljer bäst.

De senaste åren har värktabletter med ibuprofen ökat mest, och det är också tillverkaren av den mest kända ibuprofenprodukten som har satsat mest pengar på reklam.

Och att det lönar sig bekräftas av apotekskunden Jessica Davidsson.

– Man tar ju det som är mest känt, så det blir oftast Ipren som man har sett reklam på hela tiden och vad det hjälper mot: Mensvärk och huvudvärk och febernedsättande, säger hon.

På fem år har försäljningen av vanliga värktabletter ökat med 20 procent. Allra mest har tabletter som innehåller de verksamma ämnena ibuprofen och diklofenak ökat. Det handlar om vanliga tabletter som Ipren och Voltaren. Det visar statistik som Apotekens Service tagit fram på uppdrag av Ekot.

En förklaring till den kraftiga ökningen av ibuprofen- och diklofenakpreparat kan vara mediers rapportering om biverkningarna som finns med de verksamma ämnena paracetamol och acetylsalicylsyra, som kan ge bland annat magproblem, tror Sahra Barzi på Läkemedelsverket.

– En annan förklaring kan vara marknadsföring av läkemedel men också att massmedierna har pratat mycket om paracetamol. Kanske har resultatet blivit att allmänheten har börjat lära sig att det finns andra substanser.

Enligt Magnus Söderlund, professor i marknadsföring på Handelshögskolan i Stockholm, är värktablettsbranschen ett undantag i reklamsvängen. Ofta går det inte att se en direkt koppling mellan hur mycket pengar en tillverkare lägger på reklam och hur bra deras produkter säljer. Men det gör det i värkmedicinsbranschen.

– När det gäller värktabletter så verkar det finnas ett ganska stabilt samband mellan vad företagen spenderar på marknadskommunikation och i alla fall någon form av reaktion hos kunderna. I det här fallet om de kunde erinra sig om de hade sett reklamen, berättar han.

Magnus Söderlund ser många fallgropar för den som vill marknadsföra just värkmedicin: Produkten är förknippas med något negativt, och kunderna har ett massivt ointresse för produkten, bara värken försvinner. Men en av tillverkarna har hittat en egen nisch som inte konkurrerar med de andra, produkten förknippas mer med positiva saker som träning och aktivitet än med att bli av med huvudvärk.

Men att reklamen är mer framgångsrik behöver inte betyda att produkten är bättre än andra, säger Magnus Söderlund.

– Det som är bäst i objektiv mening är inte alltid det mest relevanta kriteriet för att nå framgång.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.

Användarkommentarer

Nedanstående kommentarer kommer från användare och är inte en del av det redaktionella innehållet. I och med att du skickar in en kommentar bekräftar du också att du accepterar våra regler för kommentering
Du kan kommentera anonymt. Vill du inte uppge din e-post kan du därför skriva in en påhittad t ex ”intejag@example.com”

Visa fler
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".