Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Försvagad framtidstro hos svenska handlare

Publicerat onsdag 15 augusti 2012 kl 14.46
"Fler tror på personalminskningar"
(2:06 min)
Konkurrensen inom handeln är stentuff och marginalerna är ofta låga, säger Yvonne Ingman, vice vd på Svensk Handel. Foto: Janerik Henriksson/Scanpix

Svenska handlares framtidstro har försvagats något senaste månaden. Det framgår av Svensk Handels Handelsbarometer som presenterades i dag.

Även om flera handlare fortfarande räknar med tillväxt under hösten är framtidstron totalt sett mer blygsam i Svensk Handels senaste handelsindikator. Enligt deras mått att mäta hamnar tilltron på utvecklingen i handeln på -5, vilket är mindre än normalt och 7 enheter lägre än en månad innan.

– Konkurrensen inom handeln är stentuff och marginalerna är ofta låga. Många handlare tror visserligen att försäljningen kommer att öka, men få planerar att anställa personal, säger Yvonne Ingman, vice vd på Svensk Handel.

– Betydligt fler tror på personalminskningar än på fler anställda.

Charlotte Konradsson som driver klädbutikerna Kompaniet i Kalmar, Växjö och Karlskrona har märkt en ökad försiktighet i branschen på sistone efter vårens svaga försäljning.

– Det kan man definitivt säga. Jag var uppe i Stockholm förra veckan och då märkte man också på leverantörerna att det inte var några konstigheter att säga att vi vill dra ner på våra volymer.

Varför är du försiktig?

– Man vill ju inte ha de här stora reorna.

Handlarna uttalar sig om vad de tror för sin handel de närmaste tre månaderna. De har även fått frågor om hur de ser på sin personalstyrka.

Charlotte Konradsson har redan dragit ner på personal och hoppas slippa det framöver.

– Vi kommer nog ligga på den nivån vi är nu.

I dag kom också månadsrapporter från två börsnoterade bolag i handeln som inte levde upp till analytikernas förväntning.

Internationella klädjätten H & M ökade sin försäljning i de butiker de haft hela det senaste året med två procent i juli jämfört med samma månad i fjol.

Hemfixarkedjan Clas Ohlssons försäljning steg med 4 procent i juli. En av kunderna i deras butik i Kalmar, Mats Olander, säger att han inte köper mer än nödvändigt.

– Jag handlar det jag ska ha. I dag blev det elartiklar. Det är det jag behöver. Sedan går jag ut ur affären.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".