Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Strömmad musik växer snabbare än nedladdad

Uppdaterat torsdag 16 augusti 2012 kl 17.45
Publicerat torsdag 16 augusti 2012 kl 12.59
Nätformat går om fysiska 2015
(2:28 min)
Foto: Johan Engman/Scanpix.

Musikförsäljningen världen över går allt mer över till strömmade digitala format - de strömmande tjänsterna växer nu snabbare än de nedladdningsbara formaten. Samtidigt är det fortfarande cd och vinyl som säljer mest.

Det är branschorganisationensom har sammanställt halvårssiffror över den totala musikförsäljningen, och den visar alltså att den musikköpande allmänheten i allt större grad går över till strömmad musik som exempelvis Spotify.

Ökningen för den strömmade musiken beräknas bli 40 procent för helåret 2012, medan ökningen för de nedladdningsbara formaten väntas landa på 8,5 procent.

Fortfarande är dock marknadsandelen för de nedladdningsbara formaten nästan fyra gånger större.

De strömmande teknikerna är den del av industrin som växer snabbast och i intäktar räknat handlar det om nära 700 miljoner pund, eller nära 7,5 miljarder kronor.

Fortfarande dominerar två gamla tekniker. Vinyl och cd står för 61 procent av all musik som säljs. Men där är trenden den motsatta - försäljningen sjunker med 12 procent i världen i år.

Totalt sett beräknas försäljningen i musikindustrin minska med 2,6 procent globalt i år.

Branschorganisationen Strategy Analytics prognos pekar mot att köp av alla former av digital musik, kommer att gå om cd och vinyl år 2015. Det hänger ihop med teknikutvecklingen, och svenska Spotify, en gigant i branschen i dag, kommer att få fler konkurrenter.

Högsta tillväxttalen för strömmande musik redovisas just i Sverige där ökningen enligt branschorganet GLF blev 79 procent första havlåret i år.

Vad får då musikerna ut av detta? Svaret: Väldigt lite, räknat i pengar. Royalty eller upphovsrättsersättning, som betalas varje gång en låt spelas, är mycket blygsam.  Det handlar om några öre per gång.

Cellisten Zoe Keating har berättat att hon har fått knappt 200 pund eller 2 100 kronor av Spotify som ersättning för att hennes musik hade spelats 72 800 gånger. Popstjärnan Shannon Hurley har twittrat att hon tjänade knappt 10 pund på 4 000 lyssningar. Styckepriset blir några öre.

Men andra beräkningar visar att för många artister kommer mer än hälften av det de tjänar från strömmad musik, trots den blygsamma ersättningen.

Enligt Spotify har bolaget betalat ut 180 miljoner dollar eller 1,2 miljarder kronor, till artister förra året och den siffran kommer att fördubblas i år, till 360 miljoner dollar.

Texten har uppdaterats efter att ett fel upptäckts.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".